Mailgroep - [Bijbels Geïnspireerd] |
Geloof en Liefde brengen Vrede. |
Bijbels Geïnspireerd |
Babylon een geheim. Blz 4 |
Heer ik kom tot U, hoor naar mijn gebed. vergeef mijn zonden nu en reinig mijn hart Zie mij voor U staan zondig en onrein. O,Jezus raak mij aan van U wil ik zijn. Velen van ons proberen met veel verwennerij, vleierij, overtuigings-kracht, training en discipline van een bok een schaap te maken. En vaak denken wij, dat we, na veel inspanning, succes hebben gehad. Maar dan komt de ontgoocheling, als blijkt, dat wij niet met een zachtmoedig schaap te maken hebben gehad, maar met een bok, die groter is dan hij ooit was. Honden keren terug naar hun uitbraaksel, omdat zij honden zijn. Varkens gaan, omdat zij varkens zijn, steeds weer naar de modderpoel terug. In het nieuwe testament is het zonneklaar, dat in de oogsttijd, de scheiding plaatsvindt tussen goed en kwaad, echt en namaak, koren en onkruid, schapen en bokken. Niets kan dit proces tegenhouden. De scheidingslijn wordt dagelijks scherper getrokken. Menigeen zal zeggen hoe onschriftuurlijk dit is, er moeten minder samenkomsten zijn en meer gemeenschap met Christus. Er staat toch in Hebr. 10:25 [25] Wij moeten niet wegblijven van onze bijeenkomsten, zoals sommigen gewoonlijk doen; laten we elkaar moed inspreken, en dit temeer naarmate u de grote dag dichterbij ziet komen. Allereerst dit: met onze eigen bijeenkomst wordt bedoeld: onze eigen vereniging met Hem 2 Tes.2:1 [1] Wij moeten u echter verzoeken, broeders en zusters, in verband met de komst van onze Heer Jezus Christus en onze hereniging met Hem, [2] om niet zo gauw uw bezinning te verliezen en u niet te laten opschrikken door een geestesuiting, een uitspraak of een brief die van ons afkomstig zou zijn, alsof de dag van de Heer aangebroken zou zijn. Die moeten wij vooral niet veron-achtzamen, zoals sommigen dat gewoon zijn. In deze tekst gaat het helemaal niet om bijeenkomsten in de zin van religieuze diensten, samenkomsten of huisgroepen. Ten tweede: er is maar één ware basis om samen te komen. Die basis gaf onze Heiland, toen Hij zei: "Waar twee of drie in Mijn naam vergaderd zijn (geworden, door de Geest Gods dus), daar ben Ik in hun midden". De overgrote meerderheid wordt niet samengeroepen door de Geest Gods in de naam van de Heer Jezus Christus, maar enkel en alleen op menselijk initiatief en uit traditie. Hun leven lang zijn zij bijeengekomen in een bepaalde religie of zaal, op gezette tijden. Als dit niet meer gedaan zou worden, zou dit heilig-schennis voor hen zijn! Anderen komen samen om bekeerlingen te maken, weer anderen om beter gegrond te worden in de bijzondere leer van de groep of beweging. Als wij eerlijk zijn, moeten wij erkennen, dat het er altijd op uit loopt, dat ieder samenkomt in de naam van één of andere religie of groep, of deze nu een naam draagt of niet. Uiteindelijk komen allen samen ter wille van de opbouw van hun eigen huis Hag.1:1-15 [1] In het tweede jaar van koning Darius, in de zesde maand, op de eerste dag van die maand, werd door de profeet Haggai het woord van de heer gericht tot Zerubbabel, de zoon van Sealtiël, landvoogd van Juda, en tot de hogepriester Jozua, de zoon van Josadak. Hij sprak: [2] 'Zo spreekt de heer van de machten: Dit volk denkt, dat de tijd nog niet is gekomen, de tijd om het huis van de heer te herbouwen.' [3] Maar het woord van de heer, door de profeet Haggai gesproken, luidt als volgt: [...] [13] En Haggai, de bode van de heer, sprak in opdracht van de heer tot het volk: 'Ik ben met u' - godsspraak van de heer. [15] op de vierentwintigste dag van de zesde maand van het tweede jaar van koning Darius. God gebood Israël offers te brengen, maar toen dit vorm en traditie werd, zei de Heer: Jes.1,:3 [13] Breng Mij toch niet langer nutteloze meeloffers. Uw wierook is een gruwel voor Mij. Nieuwe maan, sabbat en feestbijeenkomst: feest vieren samen met onrecht kan Ik niet uitstaan. De Heer was de feesten, die Hij Zelf had ingesteld, gaan verafschuwen. Jes.1:15 [15] Wanneer u uw handen uitstrekt, sluit Ik mijn ogen voor u, zelfs als u uw gebeden vermenigvuldigt, luister Ik niet naar u: uw handen zitten vol bloed. Trouwens geheel Jesaja 1 is van toepassing op ons moderne Babylon. Net zoals Israël dat had gedaan ten tijde van Jesaja, heeft Gods volk van het samenkomen een religie gemaakt. Wij komen tot Hem, maar niet met ons hart. Wij prijzen Hem, maar ons leven is Hem geen lieflijke reuk. Er wordt getracht te profeteren, maar de "profetieën" komen voort uit menselijk denken. En als God niet heeft gesproken, wordt de verwarring als maar groter en verwildert het volk. Het is de wil van de Heer , dat wij ons van al dergelijke praktijken moeten bekeren. God is moe ze te dragen. Als wij eenmaal Babel hebben onderkend en wij ons hebben overgegeven in ware eenheid en verbondenheid aan Christus, God ons dan pas zal laten zien, hoe wij in de naam des Heren, in geest en waarheid, kunnen samenkomen. Als wij al onze aardse plannen en tradities op het altaar leggen, neemt Hij plaats op zijn koninklijke troon in onze harten. Dan zal Hij ons leren, hoe Hij ons bijeenbrengen kan door de Heilige Geest, in Zijn naam. Waarom zouden wij kerkje spelen, omdat dat nu eenmaal zo hoort? Waarom prediken, omdat dat nu eenmaal gewoonte is? Waarom profeteren, omdat dit in elke samenkomst wordt verwacht, of zingen als er geen lied van de Heer is? Babel! God wil wel degelijk , dat Zijn kinderen samen wonen, als in een geestelijk huisgezin, en samen Hem verheerlijken. "Ziet, hoe goed en hoe liefelijk is het, als broeders ook tezamen wonen (letterlijk:in eenheid wonen). Het is als de kostelijke olie op het hoofd, neervloeiende op de baard van Aäron, die neergolft op de zoom van zijn klederen" Ps.133:1-2 [1] Wat is het toch goed, wat is het heerlijk, om als broeders en zusters eendrachtig samen te wonen. Maar .... wij moeten het "in eenheid wonen" met elkaar niet alleen beperken tot enkele uren op vastgestelde tijden. Alleen als wij ons bekeren van alle namaak, huichelarij, leugen, traditie en overmoed is ons samenkomen Hem als de heilige olie, die eens op het Hoofd, Jezus, was en die thans neervloeit op het gehele lichaam van Christus. Als wij echter niet in Zijn naam samenkomen, is dat voor God niet goed en liefelijk. Het is Hem een gruwel, als wij Zijn naam ijdel gebruiken om onze vrome gevoelens te bevredigen. VAN BABEL TOT HEMELS JERUZALEM Door gebrek aan geestelijk inzicht worden er op christelijk werk als maar verkeerde etiketten geplakt. Er zijn drie niveaus. Het laagste niveau is Babel: religieus werk op menselijk initiatief en in menselijke kracht. Het tweede niveau is het hak- en bikwerk "in de groeve" 1 Kon.6:7 [7] Bij het bouwen van de tempel werd gebruik gemaakt van stenen die in de groeve afgewerkt waren: geen hamer of houweel, geen enkel ijzeren werktuig werd bij de bouw van de tempel gehoord. Daar wordt veel lawaai van "hamer en beitel" gehoord om "de stenen voor de tempel pasklaar te maken". Het werk in religieuze systemen, gemeenten, groepen en bewegingen, op conferenties, seminars en bijbelscholen is in het gunstigste geval het werk aan de groeve. Voor dit niveau hoort men vaak ook andere beelden gebruiken. Veel gemeenten vinden, dat ze functioneren als EHBO-post, als gezin of als school, met onmondige kinderen. Andere weer als schaapskooi, waar schapen en wolven (in schaapskleding) elkaar verbijten, omdat de één wél en de ander niet door "de Deur" binnenkwam Joh.10:1-2 [1] Waarachtig, Ik verzeker u: wie niet door de deur de hof van de schapen binnenkomt, maar naar binnen klimt op een andere plaats, kan alleen maar een dief zijn en een bandiet. [2] Wie wel door de deur binnenkomt, is de herder van de schapen. Het hoogste niveau is in het vrije, nieuwe Jeruzalem, in Geest en Waarheid. Jezus roept de schaapskooi uit, naar de vrijheid van het nieuwe Jeruzalem.. Joh.10:3 [3] Voor hem doet de deurwachter open en de schapen horen zijn stem. Zijn schapen roept hij ieder bij zijn naam, en hij brengt ze naar buiten. Gal.4:26 [26] Maar het Jeruzalem van boven is vrij en dat is ónze moeder. Pasklare stenen worden uit de groeve gelicht door de Heilige Geest en ingevoegd in het hemelse bouwwerk Gods. Als een "religie" functioneert als EHBO-post, o.k.! Maar wie wil daar nu zijn huis van maken om erin blijvend te gaan wonen? Als u ervaart, dat uw "gemeente" een school voor u is, waar u veel leert, o.k.! Maar blijven kinderen levenslang op school? Is uw religie uw thuis, uw geestelijke gezin? Prima! Maar blijven kinderen altijd thuis, ook als ze volwassen worden? Jezus zegt: Joh.10:3 [3] Voor hem doet de deurwachter open en de schapen horen zijn stem. Zijn schapen roept hij ieder bij zijn naam, en hij brengt ze naar buiten. Gods stem horen is een teken van geestelijke volwassenheid. Zij volgen Hem… Joh.10:4 [4] En als hij zijn schapen allemaal naar buiten heeft gebracht, trekt hij voor hen uit, en de schapen volgen hem omdat ze zijn stem kennen Joh.10:16 [16] Ik heb nog andere schapen dan die uit deze hof. Ook voor hen moet Ik een herder zijn: ze zullen luisteren naar mijn stem. Zo wordt het: één kudde met één herder. Zo is het in het nieuwe Jeruzalem, in Geest en Waarheid. Voor een bepaalde periode kan een religie onmisbaar zijn, om er te groeien, tenminste, als Jezus er centraal staat en men er leert te luisteren naar de stem van God. Daar gebeurt een groot deel van het werk aan "de groeve", "in de schaapskooi", of "in het huisgezin van God ". Het doel is echter de religie, de ekklesia in Geest in Waarheid. Het gaat God om het "nieuwe Jeruzalem". Apok.21:2 [2] Ik zag de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, vanuit God uit de hemel neerdalen, gereed als een bruid die zich voor haar man heeft getooid. Het werk aan de groeve is onmisbaar. God gebruikt alleen pasklare stenen voor de stad, die Hij heeft ontworpen en die Hij bouwt. De schaapskooi is nodig voor een bepaalde tijd. Maar het doel is bij Hem, in grazige weiden en aan stille wateren. Het droevige is, dat tallozen als maar proberen op aarde iets te bouwen en daar het etiket "religie" of "lichaam van Christus" op plakken. Zulk werk kan niet standhouden. Babel verrijst "op aarde" om weer in te storten. Als uw "religie" is uiteengevallen, of uw "groep" is verstrooid, of uw "samenkomst" is verscheurd, "bedenk, wat u wedervaren is" Hag.1,7 [7] Zo spreekt de heer van de machten: 'U moet nadenken over de weg waarop u zich bevindt.' Draafde U, als zo veel anderen, "ieder voor zijn eigen huis" ? Hag.1:9 [9] U rekent op veel, maar het is weinig. Wat u binnenbrengt in uw huis, blaas Ik eruit. En waarom? - godsspraak van de heer van de machten. Omdat mijn huis een ruïne is, terwijl ieder van u zich voor zijn eigen huis uitslooft. Of was uw blik gericht op de hemelse Stad, die God bouwt en die van Hem komt? De Heer Jezus riep de "twaalf", de "zeventig". Menigten volgden Hem. Hij onderwees hen aangaande het Koninkrijk der hemelen, deed wondertekenen, die heenwezen naar dat Koninkrijk. Er waren massa's mensen, die Hem volgden. Maar er was geen binding, geen structuur tussen al die mensen, ondanks het feit, dat de Heer bij hen was. Het waren allemaal "stenen", die nog niet "wèl samengevoegd" waren Ps.122:3 [3] Jeruzalem, prachtig gebouwde stad, in hechte gemeenschap verbonden, Maar "toen de pinksterdag aanbrak" Hand.2:1 [1] Toen de dag van Pinksteren aanbrak, waren zij allen op één plaats bijeen Hand.2:2 [2] Plotseling kwam er uit de hemel een geraas alsof er een hevige wind opstak, en het vulde heel het huis waar zij waren. en "120" apostelen werden "wèl samengevoegd" en met hen duizenden anderen Hand.1:15 [15] In die dagen stond Petrus op te midden van de broeders - er was een groep bijeen van ongeveer honderdtwintig personen - en hij zei: Hand.2:12 [12] Ze stonden allen versteld, en in grote verlegenheid zei de één tegen de ander: 'Wat heeft dit te betekenen?' Hand.2:41-47 [41] Zij die zijn woord aannamen, lieten zich dopen; en op die dag sloten zich ongeveer drieduizend mensen aan. [42] Ze wijdden zich trouw aan het onderwijs dat de apostelen gaven, en aan de onderlinge gemeenschap, het breken van het brood en het gebed. [43] Vrees beving iedereen en er gebeurden vele wonderen en tekenen door toedoen van de apostelen. [44] Allen die het geloof hadden aangenomen, bleven bijeen en bezaten alles gemeenschappelijk. [45] Ze verkochten have en goed en verdeelden dat onder allen naar ieders behoeften. [46] Dagelijks gingen ze trouw en eensgezind naar de tempel, braken bij iemand aan huis het brood, gebruikten samen hun maaltijden in blijdschap en eenvoud van hart, [47] loofden God en stonden in de gunst bij heel het volk. De Heer breidde hun kring dagelijks uit; steeds meer mensen werden gered. Hand.4:32 [32] De grote groep gelovigen was één van hart en ziel en er was niemand die iets van zijn bezittingen zijn eigendom noemde; integendeel, alles stond ter beschikking van de gemeenschap. Toen ontstond er geen organisatie. Er werd geen stichting in het leven geroepen. Men vormde geen plaatselijke gemeenten. Maar God voegde levende stenen samen tot een levend, geestelijk organisme. Dat organisme was hemels, in de wereld, maar niet van de wereld. Zo is de Gemeente nóg: er is één heilige, algemene, christelijke religie. Zij is in de wereld, maar niet van de wereld. Deze gebeurtenis tijdens het pinksterfeest in Handelingen is een geweldig voorteken van wat nog grootser zal gebeuren. Kol.1:27 [27] Aan hen heeft God de rijkdom van de heerlijkheid van dit geheim onder de heidenvolken bekend willen maken. En het luidt: 'Christus, de hoop op de heerlijkheid, is in u.' maar eens zal... Apok.21:2 [2] Ik zag de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, vanuit God uit de hemel neerdalen, gereed als een bruid die zich voor haar man heeft getooid. en met "de heerlijkheid Gods" zichtbaar worden Apok.21:10-11 [10] Hij bracht mij in de geest op een grote, hoge berg en toonde mij de heilige stad, Jeruzalem, terwijl zij vanuit God uit de hemel neerdaalde, [11] stralend van Gods heerlijkheid: zij schitterde als het kostbaarste gesteente, als kristalklare jaspis. Op de grote en hoge geestelijke berg Sion zal eens uit de hemel een uit levende stenen bestaande stad neerdalen als een kolossaal geestelijk heiligdom Apok.21:10-16 [10] Hij bracht mij in de geest op een grote, hoge berg en toonde mij de heilige stad, Jeruzalem, terwijl zij vanuit God uit de hemel neerdaalde, [11] stralend van Gods heerlijkheid: zij schitterde als het kostbaarste gesteente, als kristalklare jaspis. [12] De stad was omringd door een grote, hoge muur met twaalf poorten en aan de poorten stonden twaalf engelen; op de poorten waren namen gegrift, de namen van de twaalf stammen van Israël. [13] Er waren drie poorten op het oosten, drie op het noorden, drie op het zuiden en drie op het westen. [14] De stadsmuur had twaalf grondstenen met daarop de twaalf namen van de twaalf apostelen van het lam. [16] De stad was gebouwd als een vierkant*, even lang als breed. Hij mat haar op met zijn meetstok: twaalfduizend stadiën; lengte, breedte en hoogte waren gelijk. Dan horen wij "een luide stem van de troon zeggen: Apok.21,3 [3] Toen hoorde ik een luide stem, die vanaf de troon riep: 'Dit is de tent van God bij de mensen! Hij zal bij hen wonen. Zij zullen zijn volk zijn, en Hij, God-met-hen, zal hun God zijn. Deze stad komt van God Apok.21:2 [2] Ik zag de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, vanuit God uit de hemel neerdalen, gereed als een bruid die zich voor haar man heeft getooid. Ieder van ons afzonderlijk is een tempel, als Gods Geest in ons woont 1 Kor.3:16 [16] Weet u niet dat u Gods tempel bent en dat de Geest van God in u woont? Maar ieder afzonderlijk is ook een levende steen van de stad Gods. Maar wij blijven niet op ons zelf! Als wij zijn "afgewerkt aan de groeve" 1 Kon.6:7 [7] Bij het bouwen van de tempel werd gebruik gemaakt van stenen die in de groeve afgewerkt waren: geen hamer of houweel, geen enkel ijzeren werktuig werd bij de bouw van de tempel gehoord. worden wij als… 1 Pet.2:5 [5] Laat u als levende stenen opbouwen tot een geestelijke tempel, tot een heilig priesterschap dat geestelijke offers opdraagt, die welgevallig zijn aan God door Jezus Christus. |
|