Mailgroep - [Bijbels Geïnspireerd]

Geloof en Liefde brengen Vrede.

Bijbels Geïnspireerd

Bezoek onze mailgroep.

Naar Begin-pagina (Home)

Tekst van groepsgebed deze week.

Foto-boodschappen

Overzicht van alle geplaatste gebeden

Middagdiensten

Extra publicaties

Contacteer ons

Handleidingen voor PC en Mailgroep

Regels en afspraken voor onze mailgroep

! Hulpverlening, vrijwilligerswerk, en verbroedering !

Beveilig uw PC tegen Hackers en virussen.

Alternatieve middagdienst, naar de vraag

"Hoe zie ik het 'lijden' vanuit Gods oogpunt?"


Ja over 'lijden' kunnen we heel wat schrijven én ervaren, maar één zaak is zeker: Het medicijn tegen de ziekte van deze wereld is gegarandeerd 'Christus'. ( Uitspraak van Pater Jules Chevalier.)


Het lijden, en dan vooral met name in gebieden waar het lijden uit een collectief lijden bestaat omwille van oorlogsgeweld of onrecht in het algemeen en aan het individu, wordt vaak verwoord als "straf van God", maar door zulke uitspraken tonen we hoe klein ons verstand is, hoe weinig begrip en geloof we stellen in Gods Woord. Ook draagt dit soort uitspraken bij aan de houding en vragen, die leven in de mens die hevig lijden ondergaat; "Waar is God voor mij? God wat heb ik misdaan om door dit tranendal te moeten?".


God gaf in het scheppen van de aardse omgeving, waar we in levende lijven mogen komen tot de ontdekking van "leven", inderdaad een wet die we in 'oorzaak en gevolg' terugvinden, maar de gevolgen die we ondervinden, zijn geen straffen Gods, maar gevolgen van de oorzaken die door de mensen (de hele mensheid) worden neergelegd. De wijze waarop God 'oorzaak en gevolg' wetmatig heeft neergelegd, geeft onze schepping de zekerheid dat iedere ziel zal oogsten naar dat wat men gezaaid heeft.

De gevolgen die uit God ontstaan zijn: verlossing, mogelijkheden om tot verlossing te komen en Genade voor iedere ziel.


Hij schonk ons 'geloof en liefde', en Weg om daarin te ontdekken wat Zijn Woord en Zijn voorzieningen betekenen. In dat opzicht zijn alle oorzaken die door de wereld worden neergelegd, de ziekte van deze wereld en juist daartoe schonk God ons Christus als medicijn / verlossing.


Preken over zonde en straf, in gebieden waar rampen of oorlogsgeweld heersen, hebben een beschuldigend karakter dat doet veronderstellen dat de slachtoffers dit allemaal verdiend zouden hebben. Lieve vrienden, begrijp dat 'oorzaak en gevolg'; een zaak is waardoor de mens zowel onschuldige slachtoffers van leed als eigen leed creëert.


We dienen te begrijpen dat de som van alle leed een gevolg is, van de som van alle keuzes en beslissingen die op deze wereld door de mens gemaakt worden. Het leed dat bestaat, draagt dus in regel niet de uitsluitende verantwoordelijkheid van het individu dat lijdt, maar draagt de collectieve verantwoordelijkheid der mensheid, waarin ieder individu zijn persoonlijk aandeel in 'oorzaak en gevolg' kan laten bepalen door 'geloof en liefde'. Het belang van het besef der 'verbondenheid' is dus uitermate groot om ons te helpen los te komen van de gedachte dat elk leed een vorm van straf zou zijn. Elke mens betekent tot de schepping, tot God en in Christus zoveel als wat elke druppel betekent tot de oceaan.


Als we het niet kunnen laten om over leed en rampen toch als
'straf' te spreken, laat het dan vernoemd worden als 'straf ten overstaan van de hele mensheid', en niet als straf voor het lijdende individu!


Want naast onze individuele verantwoordelijkheden, waar leed al eens een persoonlijke vorm kan aannemen, hebben we vooral een collectieve verantwoordelijkheid om Gods Koninkrijk uit te nodigen.

Men zegt wel eens, "ach alle leed en ontwikkelingen die je in de wereld ziet, is immers niets nieuw, dat was vroeger ook al zo, alleen hebben we omwille van de media veel sneller weet van alles."

Lieve vrienden, ook dit soort uitspraken, doet negeren wat God ons aanreikt, want als we eerlijk rondkijken, zien we toch wel dat de dingen waarvan we beweren dat ze altijd geweest zijn, zowel in grootte, als frequentie als actief gebied groter worden, en meer nog, zien we toch dat de dreigende houding van alle gevolgen, groter wordt als het neerkomt op "de overleving van de mensheid" ...


In verhouding tot het verkillen van de liefde in de mens, groeien ook alle oorzaken die leed tot gevolg hebben. En terwijl we spreken over "ach het komt allemaal wel weer goed", lopen we onze verantwoordelijkheden voorbij en gaan we voorbij aan Gods Boodschap: "Kom tot inkeer, zoek uw Heer, ontdek wat God aanreikt en hoe ZIJN Woord reeds alles voorzien heeft wat dienen kan om tot een wereldse verlossing te komen. Ontvang Christus in uw hart, en begrijp dat Gods Koninkrijk in U is". Om de wereld aan Zijn Koninkrijk te onderwerpen, vraagt God ons slechts één gegeven: "Geloof en heb lief"; Gods Aanduiding die alle profetiën en wetten omvat en met het nodige vertrouwen in Zijn Woord, ook alle verlossing door Christus in ons leven plaatst.


Onderschat nooit de kracht van gebed, want als we zeggen; "hier of daar, is het leed zo groot, dat bidden geen zin heeft, of dat bidden geen redding kan brengen", is er slecfhts één die vreugde heeft in die uitspraak en dat is het 'kwade'.

Als we zeggen; "Voor dit of dat gebeuren, kan God immers niet intussenkomen, de mens moet het doen met de middelen van de wereld", is het opnieuw die ene die er vreugde in vindt, het kwade.


Wie anders dan 'Hij die doet ontstaan', dan Hij die hemel en aarde met een wolkendek scheidde. Wie anders dan God die alle wetmatigheden in de natuur ontwierp en beheerst is in staat om 'de brand in deze wereld' te transformeren naar het vuur van "geloof en liefde" in onze geest, opdat alle gevolgen die de aarde omringen, in Gods tussenkomst een einde vinden via de verlossing die HIJ ons sinds het begin der tijden belooft.


Ik geef u met vertrouwen in Gods Woord, met de geest in Christus; "Als alle leven op aarde de knie weer weet te buigen voor God, ons aller Vader, en dit naar Zijn Woord, dan hoeft geen ziel de chaos te doorstaan die in de voorzeggingen een voorwaardelijke betekenis kregen."


Vandaar ook het belang in de roeping die God in de ziel gelegd heeft om Christus te volgen. "Geloof en heb lief, verkondig MIJN boodschap en weet dat het tonen van Gods boodschap zich veel meer tot uiting brengt door de daden die uw hart en geest verrichten, dan door de letters die gij op de lippen neemt en slechts klinken als 'ik zal het u eens komen vertellen' ".

Laat Gods Woord het maar vertellen, en ZIJN geest zal het inzicht aanreiken, dat iedere ziel in Christus doet ontwaken.

Deel Gods Woord en laat de betekenis ervan 'zien' in de manier waarop ge u met vertrouwen, in "geloof en liefde" tot uiting weet te brengen.


Want:

Wie kan mij doen lijden, als God me liefheeft.

Wie kan meer doen dan mijn lichaam raken, als God mijn ziel in Christus doet opstaan?

Wie of wat uit deze wereld, kan mijn lijden verzachten, als ik niet ten volle vertrouw in God, Zijn Woord en de verlossing in Christus?

Wie zal mijn gebed verhoren, als ik niet de knieën buig voor God? Wie zal mijn gebed aan God voordragen als ik niet Christus benader om te bemiddelen? Alle zielen samen, kunnen zich in verbondenheid van gebed tot Christus, tot God richten, en met de aanduiding 'alle zielen samen', wordt de som beschreven van zij die op aarde wandelen en zij die onder de aarde of in de zeeën verblijven.

We bidden niet tot elkaar, levende of dode, maar met elkaar tot God.


En misschien doen we er goed aan om in het vertrouwen dat we wensen te uiten, een kijkje te nemen naar de deugden die in "geduld" liggen in plaats van een weg te zoeken die in het tijdelijk van deze wereld ligt.


Genegen groetjes,

leeuwke.

Middagdienst 10-11-2007