Mailgroep - [Bijbels Geïnspireerd] |
Geloof en Liefde brengen Vrede. |
Bijbels Geïnspireerd |
Enkele uitspraken als middaggroet: - De erfzonde verbleekt tegen de erfzege! Het uiterlijke zoeken van het denken, verbleekt tegen de innerlijke godsvonk der geest. - Wie "ja" zegt tegen Gods Geest, zegt "ja" tegen de Herder, zegt "ja" tegen 'eeuwig leven', wie "nee" zegt tegen Gods Geest zoekt zich te behouden in dat wat met zekerheid tijdelijk is, zoekt heil in de verslavingen van de wereld en weet zich te volharden in de uiterlijkheden. - Hoewel het duidelijk is waar het verschil ligt tussen "geluk en vrede" en "teleurstelling en chaos", lijkt het voor de mens moeilijker om zich los te snijden van de afhankelijkheid aan het tijdelijke dan te houden aan de zege van de deugd der Geest. _________________________________ Weekenddienst (*) zondag 02-11-2008: In veel vertalingen is het woordje 'vrezen' zo'n beetje taboe geworden, omdat er vaak niet het Hebreeuwse werkwoord in gelezen wordt dat de betekenis draagt in 'ontzag hebben, ernstig nemen, voor waar aanvaarden, huiveren voor de grootsheid'. Vaak wordt het zelfs onterecht vertaalt in de betekenis van 'angst, schrikken, of bang zijn', terwijl door er zulke betekenis in te leggen, helemaal voorbijgegaan wordt aan het Hebreeuwse werkwoord. Zonder besef over de betekenis van het, in Gods Woord, gebruikte 'vrezen', gaat de mens nogal gemakkelijk over tot het nemen van uitspraken en beslissingen, zonder rekening te houden met Gods Wil. ( Uit Job 1:1b ) De 4 eigenschappen die staan voor 'plichtsvol en getrouw aan Gods Geest' worden in deze vers aan Job verbonden, en hoewel 'gaaf, oprecht en wijkend van het kwaad' wel begrijpelijk klinken, is ook van die drie eigenschappen meer te vertellen, zoals dat voor 'vrees' nodig lijkt. Met 'Gaaf' is het duidelijk dat men spreekt over 'heel zijn, zonder krassen, een mens uit één stuk zijn, integer, fatsoenlijk'. Allicht wordt er niet bedoeld 'volmaakt', want volmaaktheid hoeft zich niet te verdelen over verschillende eigenschappen. Volmaaktheid omvat alle eigenschappen. Met 'Oprecht' is het duidelijk dat de Hebreeuwse of Aramese schriftsteller verwijst naar 'op een rechte koers, recht door zee. Eerlijk en niet geneigd tot rare streken'. Met 'Wijkend van het kwaad', wordt een werkwijze verwoord waar men het kwade actief uit de weg gaat. Deze aanduiding heeft allicht heel wat meer betekenis dan 'verkeerde dingen mijden', waar een passieve klank in ligt. En met 'Vrezen' tenslotte, raken we een eigenschap die veel te vaak als negatief, zwaarwegend of angst omschreven wordt. 'Vrees' is geen populair woord, en wordt ook minder als werkwoord beschouwd en meer als een zelfstandig naamwoord dat alle betekenis verliest en inderdaad doet denken aan angst met reden. Het Hebreeuwse werkwoord voor 'vrezen' klinkt in ieder geval veel minder zwaar, dan het serieus klinkende 'vrezen', maar we mogen niet voorbijgaan aan de volle betekenis willen we inzicht krijgen in alle bijbelverzen waar 'vrezen' gebruikt wordt. Het is dan ook van levensbelang om ontzag te hebben voor God, voor Gods Geest en de voorzieningen die HIJ in Zijn Woord legt, want door 'vrezen' te begrijpen en als eigenschap te dragen, samen met de drie overige eigenschappen, wordt het van de mens helemaal niet verwacht om volmaakt te zijn. Het is voldoende om als mens plichtsvol en getrouw aan Gods Geest te knielen, want zo is het dat Christus ons zoekt om naar de Geest te kunnen dienen en om zonder afhankelijkheid van het tijdelijke er naar de Geest in te kunnen leven. In Gods verbond is de mens op weg om volmaakt te worden. De weg om tot de Vader te naderen ligt dan ook in Christus en met plichtsvolle en getrouwe houding om te dienen naar de Geest, komt men tot ontwaken om één in Christus te beseffen, dat niet onze onvolmaaktheid het obstakel is om tot Gods kinderen te geworden, maar het gebrek aan geloof, vertrouwen en liefde, is wat het ware obstakel vormt. We gaan dan immers voorbij aan het besef dat 'HIJ DIE DOET ONTSTAAN' (onze Vader) REEDS WAS, IS EN ALTIJD ZAL ZIJN. Het lijkt me dan ook belangrijk dat we elke vorm van oordeel loslaten en Gods Soevereiniteit erkennen, als de enige die het toekomt om te oordelen. Aangezien geen mens volmaakt is, behoort het ons net zo min toe om negatief te oordelen als dat het ons zou toekomen om positief te oordelen. Oordeel werd in haar geheel, behalve aan Jezus, aan geen mens vergund. Laat ons daarom geen mens verlagen, die door God geroepen werd, maar laat ons net zo min iemand verhogen tot heiligheid, tenzij door God aangegeven. Op aarde gebruikt God de mens (onvolmaakt) om tot mensen te komen, niet omdat iemand heilig zou zijn, maar omdat iemand zich plichtsvol en getrouw onderwerpt aan ZIJN Geest. Voorbeeldigheid en Christelijk vertoon, zijn bewonderenswaardig en mogen best onze herinnering dragen, maar laat ons niet verder gaan door ook het oordeel over heligheid in de mond te nemen. Laat ons toch maar het bedoelde 'vrezen' respecteren en alle oordeel aan God over laten, zowel het negatieve als het positieve oordeel; dat is pas 'Geloof, Liefde en Vertrouwen' met hoofdletters. Zoek eerst Gods Koninkrijk, de rest zal u geschonken worden. Laat ons de hele dag door, drinken van Jezus' bloed, door de Liefde van Christus uit te stralen. Laat ons de hele dag door, eten van Jezus' vlees, door onderricht te ontvangen, rechtstreeks uit Gods Geest. Zodat de eucharistie méér wordt dan slechts enkele momenten in de week! Geen beleving van eventjes bij Christus, maar een beleving van Zijn dagelijkse aanwezigheid! Vrede en vreugde, komen uit Gods Geest. Kijk elkaar in de ogen, en zie Gods Licht. Kunt gij zeggen, ik zie God doorheen mijn naasten, dan hebt gij Christus gezien en hem aanvaard als de Koning van uw Hart. 'Vader, leidt ons in Christus, opdat we uw Liefde in volle besef ervaren, zoals Christus één is met Uw Liefde. We bidden tot U, Vader, omdat we willen tonen, geloof te hechten aan het onderwijs dat Christus ons brengt en om te tonen dat we niet zoeken naar vertroosting van onze trots of behoud van onze gewoonten, tradities en verlangens, maar zoeken naar de kracht van Uw Geest; de enige vertroosting die ons in hart en ziel de ervaring geeft één te zijn met Christus en ons doet wandelen in "Geloof en Liefde".
Zodat onze daden, gedachten en woorden een uitnodiging mogen zijn voor alle mensen op aarde om zich uitgenodigd te weten in "Geloof en Liefde" en te groeien tot een Christusbewustzijn: Uw licht.
leeuwke. |
Weekenddienst 02-11-2008 |
|