Mailgroep - [Bijbels Geïnspireerd]

Geloof en Liefde brengen Vrede.

Bijbels Geïnspireerd

Bezoek onze mailgroep.

Naar Begin-pagina (Home)

Tekst van groepsgebed deze week.

Foto-boodschappen

Overzicht van alle geplaatste gebeden

Middagdiensten

Extra publicaties

Contacteer ons

Handleidingen voor PC en Mailgroep

Regels en afspraken voor onze mailgroep

! Hulpverlening, vrijwilligerswerk, en verbroedering !

Beveilig uw PC tegen Hackers en virussen.

Enkele uitspraken als middaggroet:

- Terwijl ongeduld de brenger van teleurstelling is, mogen we geduld kennen als voorbode naar verlossing.


- Vragen of God bestaat, is zo veel als vragen hoe lang oneindige onsterfelijkheid duurt.


- Alleen dwazen stormen plaatsen binnen, waar engelen zich niet zouden gewagen. ( - J. du Lorens uit: An essay on criticism )

_________________________________


Middagdienst vrijdag 12-10-2007:
Liefde doet keren, terwijl veroordeling doet bestaan en een belichting wordt op het 'zelf' .


Als in het evangelie van Johannes het voorval van de overspelige vrouw wordt aangehaald, wordt de duidelijkheid benadrukt dat Gods wet handelt om "geloof en liefde" en wordt duidelijk hoe vernietigend het is, die menselijke zucht om zichzelf te vergeten en te oordelen over anderen.


( Uit Johannes 8:3-6 )

[3] Nu kwamen de schriftgeleerden en de farizeeën aanzetten met een vrouw die betrapt was op echtbreuk. Ze brachten haar voor Hem
[4] en zeiden: 'Meester, deze vrouw is op heterdaad betrapt op echtbreuk.
[5] Mozes heeft ons in de wet voorgeschreven zulke vrouwen te stenigen. Hoe staat U daar tegenover?'
[6] Met deze vraag wilden ze Hem op de proef stellen, om te zien of ze een aanklacht tegen Hem konden indienen. Maar Jezus bukte zich om met zijn vinger op de grond te schrijven…


Dit verhaal, toont ons niet alleen de kracht van Gods Woord, maar toont ons tevens hoe graag de mens God en Gods gezanten op de proef stelt. Testen of de goddelijkheid wel echt zo goddelijk is, zoeken naar goede redenen om die goddelijkheid omver te werpen en God of Gods gezanten te verwerpen zodat niet langer aandacht gegeven hoeft te worden aan de boodschap, maar de persoonlijkheid misbruikt kan worden om de boodschappen te ontkrachten.


Jezus laat deze overspelige vrouw, met een kleine waarschuwing gewoon gaan. De boodschap achter dit wonder van "geloof en liefde" zou ons bijna ontgaan zijn, want de meerderheid van leraren in de vroege kerk hadden dit verhaal uit het Johannes envangelie willen schrappen.

Men vreesde dat de sexuele moraal door dit verhaal ernstig ondermijnt werd, want net zoals de farizeeën en schriftgeleerden aanhaalden, had die vrouw volgens Deuteronomium 22:22 de doodstraf verdiend.


Jezus was volgens die schriftgeleerden en farizeeën veel te soepel en wilden zijn soepelheid misbruiken om hem te ontdoen van het vuur dat zijn lippen droegen in het verkondigen van Gods Woord. Het zou hen heel passend uitkomen, want dan hoefde de mens niet langer aandacht te schenken aan de booschappen die uit God werden aangereikt.

Vreemd, dat mensen om hun identiteit te bepalen zo fanatiek grijpen naar seksuele normen en waarden.


De betekenis van dit verhaal ligt dan ook veel meer in de symbolische waarden, dan in de historische. De overspelige vrouw staat in dit verhaal symbool voor het heidense volk, dat door Jezus, de Messias, wordt opgeroepen om uit hun zondige staat los te komen.

Om Gods Woord in het hart te leggen en het nodige voedsel aan te rijken om de kracht en wil te vinden om weer tot God te keren.


De aanklagers die de doodstraf verwachtten, krijgen door hun houding de rol van de opvallend ontbrekende man in dat verhaal, want ook hij was niet zonder zonde. Als men spreekt over morele zonden der sexualiteit tussen twee mensen, is dat ook een zonde die altijd twee mensen draagt.

Maar Jezus bukte zich, en schreef in de aarde.


Het in heel gebruikelijk, dat profeten hun argumenten op een opvallende wijze kracht bij zetten. 'Schrijven in de aarde' heeft dan ook een oud testamentische waarde waar de uitdrukking zoveel betekent als 'een handeling, verwachting of uitspraak als waardeloos verklaren', want dat was Jezus' boodschap naar de manier waarop de schriftgeleerden en Farrizeeën de overspelige vrouw tot Jezus brachten.


De vinger, herinnert aan de vinger waarmee God de wet op stenen tafelen schreef. Jezus schrijft die 'wet' opnieuw, met zijn leven, maar wetten die deze 'overspelige vrouw' veroordelen en de kans ontnemen op bekering om het ego te bevestigen ten koste van anderen, schrijft Hij af in de aarde.


Als antwoord, toont hij dan ook, dat de zonde in het algemeen, zonder specifiek een zonde in titel te noemen, bij voorbaat reeds het recht wegneemt om te kunnen oordelen. Naast de Liefdevolle aanduiding dat het juist omwille van de niet bestaande onschuldigheid ongeoorloofd is om te oordelen, toont Hij tevens wat dan de werkelijke betekenis van "geloof en liefde" inhoudt. Hij brengt dit met Gods krachtige gave en schenkt de vrouw met enkele woorden kans op bekering en stuurt haar weg in het vertrouwen dat ze bekeren zal.


Een les die deze wereld in de woorden "oog om oog, tand om tand" nooit begrepen heeft, want in deze wereld wordt eerder gezocht naar vergelding dan naar verlossing, eerder gezocht naar wraak dan naar vergiffenis. Terwijl het ene vernietiging betekent, betekent het andere werkelijke verlossing, en dat is waar "oog om oog, tand om tand" ook naar verwees, naar de rechtvaardige wet die God instelde dat alle loon komt zoals ze gezaaid werd en er geen menselijke tussenkomst nodig is om dat loon tot zijn recht te laten komen, want in de menselijke tussenkomst wordt de kans op verlossing te gemakkelijk overgeslagen en/of genegeerd.


Laat ons de hele dag door, drinken van Jezus' bloed, door de Liefde van Christus uit te stralen.

Laat ons de hele dag door, eten van Jezus' vlees, door onderricht te ontvangen, rechtstreeks uit Gods Geest.


Vrede en vreugde, komen uit Gods Geest.
Wentel u in Gods licht en laat u niet misleiden door de illusie van de duisternis.
Laten wij dus nastreven wat de vrede en de opbouw van onze verbondenheid in Christus bevordert.


Kijk elkaar in de ogen, en zie Gods Licht. Kunt gij zeggen, ik zie God doorheen mijn naasten, dan hebt gij Christus gezien en hem aanvaard als de Koning van uw Hart.


'Vader, leidt ons in Christus, opdat we uw Liefde in volle besef ervaren, zoals Christus één is met Uw Liefde.

We bidden tot U, Vader, omdat we willen tonen, geloof te hechten aan het onderwijs dat Christus ons brengt en om te tonen dat we niet zoeken naar vertroosting van onze trots of behoud van onze gewoonten, tradities en verlangens, maar zoeken naar de kracht van Uw Geest; de enige vertroosting die ons in hart en ziel de ervaring geeft één te zijn met Christus en ons doet wandelen in "Geloof en Liefde".


We noemen U Vader, omdat U in elke van uw kinderen Uw Godsvonk gelegd heeft. Veel in Uw schepping is voor de mens onduidelijk, en zo zijn er raadsels tot bittere raadsels waar we geen weg mee weten. Toch zijn voor ons de tekenen van Uw liefdevolle aanwezigheid sterker dan de tekenen die mensen omwille van de illusie, vermelden als "ten hemel schreiende verborgenheid". Daarom blijven we U "Vader" noemen. Aan Uw Majesteit voelen we ons klein en nietig. We beseffen dat U niet Vader bent voor enkelingen, maar Schepper van alle leven bent. Daarom ook dat we ons dit steeds ter herinnering roepen wanneer we U Vader noemen.


Leer ons begrip te tonen voor de kracht van Uw Woord. Leer ons inzicht te vormen, voor de betekenis van Uw Woord en Vader, leidt ons met Uw Heilige geest, opdat we ,naar Geloof en Liefde wandelen in eenheid tot Christus. Niet voor behoud van eigen leven, maar opdat de mens "Geloof en Liefde" als een deelbaar werkwoord zou benutten, zoals Christus brood en vis deelbaar maakte.

Zodat onze daden, gedachten en woorden een uitnodiging mogen zijn voor alle mensen op aarde om zich uitgenodigd te weten in "Geloof en Liefde" en te groeien tot een Christusbewustzijn: Uw licht.


Amen.


Genegen groetjes in de zege van Gods Licht,

leeuwke

Middagdienst 12-10-2007