Mailgroep - [Bijbels Geïnspireerd]

Geloof en Liefde brengen Vrede.

Bijbels Geïnspireerd

Bezoek onze mailgroep.

Naar Begin-pagina (Home)

Tekst van groepsgebed deze week.

Foto-boodschappen

Overzicht van alle geplaatste gebeden

Middagdiensten

Extra publicaties

Contacteer ons

Handleidingen voor PC en Mailgroep

Regels en afspraken voor onze mailgroep

! Hulpverlening, vrijwilligerswerk, en verbroedering !

Beveilig uw PC tegen Hackers en virussen.

Enkele uitspraken als middaggroet:

- ( Geïnspireerd door Marceline.) Wie het Woord niet leest / beluistert of niet ontvangt in Geest, kan het Woord niet kennen. En wie het Woord niet kent, kan de Bron niet kennen.


- ( Geïnspireerd door Roosenberg.) Als de verbinding met de Bron onderbroken of afwezig lijkt, maak ze dan niet nog ontoegankelijker door de oorzaak ervan aan de Bron toe te schrijven. Voor elke stap die we in Zijn richting doen, zet Hij er twee naar ons.


- Vriendschap en Liefde; het is pas compleet als het in meer dan één richting mag bestaan.

_________________________________

Middagdienst maandag 24-09-2007:
Liefde en Vriendschap, laat het geen éénrichtingsverkeer zijn, dat van God tot jou komt.


( Uit Jesaja 54:10 )

Want bergen mogen wijken en heuvels wankelen, - Mijn vriensdschap zal niet van je wijken en Mijn verbond van Vrede wankelt niet! - heeft gezegd je Ontfermern de ENE.


In sommige vertalingen wordt "liefde" gebruikt voor het woord "Chèsed" dat in deze vers vertaald wordt als "vriendschap".

Op zich is het woord "Liefde" niet minder juist dan de werkelijke vertaling, maar "Chèsed" is vooral bekend in de vertaling van "goedertierendheid", waarvan de varianten: "Goedheid / genade / goedgunstigheid". In ieder geval is het duidelijk dat het om iets bijzonder gaat, dat als affectie gezien mag worden van God tot mens.


Maar al deze woorden klinken alsof ze van één kant komen, van Gods kant, terwijl het gaat om iets dat van twee kanten dient te komen om het als compleet te kunnen ervaren.

Dit geldt zowel voor Liefde als voor Vriendschap, maar of het hier ook zó wordt verstaan?

Het Hebreeuws en het Grieks hebben hoe dan ook al een woord dat met "liefde" vertaalt wordt, namelijk "ahaba / agapé".


De Naardense bijbel gebruikt voor "Chèsed" altijd "vriendschap" als vertaling en voor "chaised" meestal "vriend" (vrome): iets wat God voor mensen kan zijn, maar in die boodschap kunnen ook mensen dat voor God zijn.


Wat zoeken we in het toenaderen tot God, louter dat hij onze Vriend is,

of dat Hij onze vriend is, terwijl wij ook Zijn vriend zijn?

Liefde kent slechts de volle kracht van haar mogelijkheden als er in de eerste plaats een tweezijdige diepe vriendschap bestaat.

De Liefde Gods zal niet eindigen, omdat onze vriendschap jegens Hem achterwege blijft, maar onze mogelijkheden om in die Liefde te leven en er de genade van te ervaren zal er zich drastisch door beperken. In het ergste geval is het gebrek aan vriendschap een afwijzing, en in dat geval lijken Gods Genade en Liefde ontoegankelijk.


Willen we Gods Liefde ten volle genieten en delen met de hele schepping, laat ons dan in de vriendschap die HIJ aanbiedt, een rol vinden die ons aanzet om als een vriend van God te leven. Zo zal ZIJN Liefde stromen door elk hart, dat Christus ontvangt als de koning van diens denken, handelen en spreken, en Gods Geest de ziel rechtstreeks onderrichten.


Laat ons de hele dag door, drinken van Jezus' bloed, door de Liefde van Christus uit te stralen.

Laat ons de hele dag door, eten van Jezus' vlees, door onderricht te ontvangen, rechtstreeks uit Gods Geest.


Vrede en vreugde, komen uit Gods Geest.
Wentel u in Gods licht en laat u niet misleiden door de illusie van de duisternis.
Laten wij dus nastreven wat de vrede en de opbouw van onze verbondenheid in Christus bevordert.


Kijk elkaar in de ogen, en zie Gods Licht. Kunt gij zeggen, ik zie God doorheen mijn naasten, dan hebt gij Christus gezien en hem aanvaard als de Koning van uw Hart.


'Vader, leidt ons in Christus, opdat we uw Liefde in volle besef ervaren, zoals Christus één is met Uw Liefde.

We bidden tot U, Vader, omdat we willen tonen, geloof te hechten aan het onderwijs dat Christus ons brengt en om te tonen dat we niet zoeken naar vertroosting van onze trots of behoud van onze gewoonten, tradities en verlangens, maar zoeken naar de kracht van Uw Geest; de enige vertroosting die ons in hart en ziel de ervaring geeft één te zijn met Christus en ons doet wandelen in "Geloof en Liefde".


We noemen U Vader, omdat U in elke van uw kinderen Uw Godsvonk gelegd heeft. Veel in Uw schepping is voor de mens onduidelijk, en zo zijn er raadsels tot bittere raadsels waar we geen weg mee weten. Toch zijn voor ons de tekenen van Uw liefdevolle aanwezigheid sterker dan de tekenen die mensen omwille van de illusie, vermelden als "ten hemel schreiende verborgenheid". Daarom blijven we U "Vader" noemen. Aan Uw Majesteit voelen we ons klein en nietig. We beseffen dat U niet Vader bent voor enkelingen, maar Schepper van alle leven bent. Daarom ook dat we ons dit steeds ter herinnering roepen wanneer we U Vader noemen.


Leer ons begrip te tonen voor de kracht van Uw Woord. Leer ons inzicht te vormen, voor de betekenis van Uw Woord en Vader, leidt ons met Uw Heilige geest, opdat we ,naar Geloof en Liefde wandelen in eenheid tot Christus. Niet voor behoud van eigen leven, maar opdat de mens "Geloof en Liefde" als een deelbaar werkwoord zou benutten, zoals Christus brood en vis deelbaar maakte.

Zodat onze daden, gedachten en woorden een uitnodiging mogen zijn voor alle mensen op aarde om zich uitgenodigd te weten in "Geloof en Liefde" en te groeien tot een Christusbewustzijn: Uw licht.


Amen.


Genegen groetjes in de zege van Gods Licht,

leeuwke

Middagdienst 24-09-2007