Mailgroep - [Bijbels Geïnspireerd]

Geloof en Liefde brengen Vrede.

Bijbels Geïnspireerd

Bezoek onze mailgroep.

Naar Begin-pagina (Home)

Tekst van groepsgebed deze week.

Foto-boodschappen

Overzicht van alle geplaatste gebeden

Middagdiensten

Extra publicaties

Contacteer ons

Handleidingen voor PC en Mailgroep

Regels en afspraken voor onze mailgroep

! Hulpverlening, vrijwilligerswerk, en verbroedering !

Beveilig uw PC tegen Hackers en virussen.

Enkele uitspraken als middaggroet:

- Oordeel niet, is een betere raadgever dan: "oordeel enkel op wat je weet en niet op wat je denkt of veronderstelt, want zelfs wat je weet is slechts gebasseerd op het uiterlijke."


- Vergeef, ga verder of laat los, is een betere raadgever dan: "zoek vergelding en vindt voldoening", want de weg van vergelding zal nooit voldoening brengen, slechts aanleiding zijn voor een crikel waar vergelding over en 't weer blijft werken.


- Er is plaats voor iedereen in Gods Koninkrijk. Je bent hoe dan ook gekozen, en of dat nu in het Koninklijk bestuur is of als onderdaan in het eeuwige leven, een plaats heb je zodra "Geloof en Liefde" uw innerlijke mag vullen, één in Christus. Wees dankbaar voor Gods uitnodiging, en streef niet langer naar één van de twee plaatsen, ze zijn beide uit God gezegend.

_________________________________


Middagdienst vrijdag 21-09-2007:
Het zaad, Gods Woord.


In middagdienst voor vandaag, had ik graag geciteerd uit een tekst, die zo sprekend vertelt.

Beter had ik het niet kunnen verwoorden, en daarom citeer ik graag uit een tekst van W.Barnard, Lieve gemeente, Amsterdam / Hilversum.


De Bijbel is doordrongen met parabels die spreken over "zaad".

Is dit zaad, nazaat, nageslacht of nakomeling?

Het woord "zaad" wordt in de norm gezegd van planten; en het kleinste der zaden is het mosterdzaad. Daar is het een boerenwoord, uit het bedrijf van zaaiing en oogst. En het wordt ook van mensen gezegd, het sperma draagt een mensenleven in zich.


Wij houden die beide betekenissen te ver uit elkaar...

Paulus schrijft in zijn epistel; "Zaad van Abraham ben ik..." ( 2 Korinthiërs 11:22 ).

En ... het zaad uit de parabel is het Woord Gods ( Lucas 8:11 ).

Maar dat woord is geen ding of begrip, het is een mens, een Messias, die zich toonde als een Joods man en zichzelf onder de mensen zaait, die Israël zaait in de voren der volkeren. Veel bijbelvertalingen schrijven dan braaf ( of domweg ); "Abrahams nageslacht ben ik...", en dan ligt het weer los naast elkaar; epistel en evangelie.


Als ik dan denk hoe sterfelijk en weerloos, tot ondergang bestemd, één zaadje is, dan begrijp ik de Heer Jezus en zijn peinzen beter en dan begrijp ik Paulus verzuchting, dat hij roemt in zijn zwakheid, en zijn stille overtuiging dat het zo aan Gods kiemvolk betaamt om in de wereldakker als zaad weg te rollen.


Einde citaat van W.Barnard, Lieve gemeente, Amsterdam / Hilversum


( Uit Johannes 3:3a )

Jezus antwoordt en zegt tot hem: "Vast en zeker is het, zeg ik je: 'als iemand niet van bovenaf wordt voortgebracht kan hij het koningschap van God niet zien.'"


In het Grieks komen we een merkwaardige uitdrukking tegen; "Hij antwoord en zei..."

Nochtans is dit geen verdubbeling. Het is een oudtestamentische uitdrukking die je bijvoorbeeld in het boek Job en andere schriftplaatsen heel vaak tegenkomt.


Antwoorden is dus niet noodzakelijk antwoord geven op een vraag. Het duidt er in de eerste plaats op dat de spreker gaat deelnemen aan een gesprek dat al gaande is. Zeker bij Jezus is dat vaak het geval, want hij wist ook te antwoorden op vragen die 'niet direct' gesteld werden.

Jezus begrijpt de achterliggende vraag, die in de woorden van Nicodemus ligt en daarom zegt hij niet "Nou en...," maar neemt hij Nicodemus serieus door in te gaan op het werkelijk probleem dat hij omzichtig in een vraag aan de orde stelde bij Jezus.


Daarom ook, geen zaad is gescheiden van Gods Woord. Geen zaad is afzonderlijk te beschouwen als los van Gods Woord, want het zaad dat leven geeft, werd ook Levend in Jezus en zal geen einde kennen in Christus, om te vervullen zoals aangeduid in Gods Woord.

Laat ons de hele dag door, drinken van Jezus' bloed, door de Liefde van Christus uit te stralen.

Laat ons de hele dag door, eten van Jezus' vlees, door onderricht te ontvangen, rechtstreeks uit Gods Geest.


Vrede en vreugde, komen uit Gods Geest.
Wentel u in Gods licht en laat u niet misleiden door de illusie van de duisternis.
Laten wij dus nastreven wat de vrede en de opbouw van onze verbondenheid in Christus bevordert.


Kijk elkaar in de ogen, en zie Gods Licht. Kunt gij zeggen, ik zie God doorheen mijn naasten, dan hebt gij Christus gezien en hem aanvaard als de Koning van uw Hart.


'Vader, leidt ons in Christus, opdat we uw Liefde in volle besef ervaren, zoals Christus één is met Uw Liefde.

We bidden tot U, Vader, omdat we willen tonen, geloof te hechten aan het onderwijs dat Christus ons brengt en om te tonen dat we niet zoeken naar vertroosting van onze trots of behoud van onze gewoonten, tradities en verlangens, maar zoeken naar de kracht van Uw Geest; de enige vertroosting die ons in hart en ziel de ervaring geeft één te zijn met Christus en ons doet wandelen in "Geloof en Liefde".


We noemen U Vader, omdat U in elke van uw kinderen Uw Godsvonk gelegd heeft. Veel in Uw schepping is voor de mens onduidelijk, en zo zijn er raadsels tot bittere raadsels waar we geen weg mee weten. Toch zijn voor ons de tekenen van Uw liefdevolle aanwezigheid sterker dan de tekenen die mensen omwille van de illusie, vermelden als "ten hemel schreiende verborgenheid". Daarom blijven we U "Vader" noemen. Aan Uw Majesteit voelen we ons klein en nietig. We beseffen dat U niet Vader bent voor enkelingen, maar Schepper van alle leven bent. Daarom ook dat we ons dit steeds ter herinnering roepen wanneer we U Vader noemen.


Leer ons begrip te tonen voor de kracht van Uw Woord. Leer ons inzicht te vormen, voor de betekenis van Uw Woord en Vader, leidt ons met Uw Heilige geest, opdat we ,naar Geloof en Liefde wandelen in eenheid tot Christus. Niet voor behoud van eigen leven, maar opdat de mens "Geloof en Liefde" als een deelbaar werkwoord zou benutten, zoals Christus brood en vis deelbaar maakte.

Zodat onze daden, gedachten en woorden een uitnodiging mogen zijn voor alle mensen op aarde om zich uitgenodigd te weten in "Geloof en Liefde" en te groeien tot een Christusbewustzijn: Uw licht.


Amen.


Genegen groetjes in de zege van Gods Licht,

leeuwke

Middagdienst 21-09-2007