Mailgroep - [Bijbels Geïnspireerd]

Geloof en Liefde brengen Vrede.

Bijbels Geïnspireerd

Bezoek onze mailgroep.

Naar Begin-pagina (Home)

Tekst van groepsgebed deze week.

Foto-boodschappen

Overzicht van alle geplaatste gebeden

Middagdiensten

Extra publicaties

Contacteer ons

Handleidingen voor PC en Mailgroep

Regels en afspraken voor onze mailgroep

! Hulpverlening, vrijwilligerswerk, en verbroedering !

Beveilig uw PC tegen Hackers en virussen.

Enkele uitspraken als middaggroet:

- Hoewel God de hele geschiedenis door Zijn profeten stuurt, zullen er altijd mensen en/of instellingen zijn die de beredeneerde waarheid boven Gods Woord plaatsen.


- Als de rede van het denken en de trots van het ego sterker is dan de wil om Gods Woord te volgen, kent fanatisme haar geboorte en bestaan. Uit Matteüs 4:10 Toen zei Jezus hem: 'Ga weg, satan. Want er staat geschreven: De Heer uw God zult u aanbidden en Hem alleen dienen.'


- In "het offer tot verlossing" vindt iedere ziel "de weg, de waarheid en het leven"...


Middagdienst dinsdag 11-09-2007:

Het offer tot verlossing.


In middagdienst voor deze week hadden we graag uitgebreid ingegaan op de stof die God aanreikt en de Liefde waarmee God ons ZIJN offer kenbaar maakt tot verlossing van elke levende ziel die God en Gods Woord wil aanvaarden.


Om te voorkomen dat door het versnijden in delen, een onvolledigheid zou ontstaan wordt deze dienst in haar geheel gebracht en willen we er de ganse week aandacht in leggen bij wijze van herhaling. Tenzij leden van de mailgroep vragen om de herhaling en bezinning te staken en verder te gaan met nieuwe middagdiensten wordt huidige middagdienst tot en met vrijdag ingediend.


In het verwoorden van antwoord op de vraag: "Hoe kan Jezus als offer gezien worden?" had ik graag onderstaande aangereikt.

Voel u vrij om te reageren of meer vragen aan te reiken, want we doen er goed aan om de kunst van het woord te leren opdat alle boodschappen die God ons aanreikt door elke ziel geproefd kan worden.


Jezus, "De Zoon des mensen", is niet gekomen om gediend te worden, maar om te dienen en zijn ziel te geven als losprijs in ruil voor velen. Zijn dood was dus geen alledaagse dood, of de dood van een martelaar, maar vervulde de geschriften die spraken over "het offer dat verlossing zal brengen voor de zonde van allen".


( Uit Matteüs 20:25-28 )
[25] Maar Jezus riep hen bij zich en zei: 'Jullie weten dat de leiders van de volken heerschappij voeren over hen en de grote mannen hun gezag laten gelden.
[26] Zo moet het onder jullie niet zijn. Integendeel, wie groot wil worden onder jullie, moet jullie dienaar zijn,
[27] en wie onder jullie de eerste wil zijn, moet jullie slaaf zijn.
[28] Zoals de Mensenzoon niet gekomen is om gediend te worden, maar om te dienen, en om zijn leven te geven als losgeld voor velen.'

Welnu, wij weten dat de wet al wat zij zegt, tegen hen zegt die onder de wet staan. Zo wordt ieder de mond gesnoerd en staat de hele wereld schuldig voor God. Want geen mens zal in zijn ogen als rechtvaardig gelden omdat hij de wet onderhield; de wet doet alleen maar de zonde kennen.


( Uit het Matteüs 5:17-20 )
[17] Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten op te heffen. Ik ben niet gekomen om ze op te heffen, maar om ze te vervullen.
[18] Want Ik verzeker jullie; eer hemel en aarde vergaan, zal er niet één punt of komma van de wet afgaan voor het allemaal gebeurd zal zijn.
[19] Wie één van die geringste geboden ontkracht en dat de mensen leert, zal de geringste genoemd worden in het koninkrijk der hemelen. Maar wie ze onderhoudt en leert, zal groot genoemd worden in het koninkrijk der hemelen.
[20] Want Ik zeg jullie:
als jullie gerechtigheid niet méér betekent dan die van de schriftgeleerden en farizeeën, zul je het koninkrijk der hemelen zeker niet binnengaan.


( Uit handelingen 13:38 )
[38] U moet dus weten, broeders: wij verkondigen dat u door Hem vergeving van zonden kunt krijgen; van alles waarvan de wet van Mozes u geen vrijspraak kon geven,


Hoewel ook de letterlijke betekenis van "offer" een rol speelt, gaat het meer om de geestelijke betekenis, zoals Jezus zich aan God en Schepping gaf. De hele levenshouding van Jezus, van geboorte tot lichamelijke dood aan het kruis, was een offer, omdat Jezus zijn persoonlijkheid offerde om Gods Wil te vervullen. Het gaat om "offer tot verlossing" niet uitsluitend over de lijdensweg en de dood die Jezus aan het kruis vond, maar meer nog om de levenshouding en overgave die Jezus aan God schonk opdat doorheen de volmaakte mens, met volmaakte overgave de weg gelegd kon worden tot verlossing van allen.


Hij toonde ons, dat het offer dat God vraagt, niet gaat om "het doden van leven, om als bloedoffer te dienen", maar om het innerlijke offer dat we geven, toewijding aan God, aan "Geloof en Liefde" aan het verlangen dat Gods Wil geschiedde en niet die van de denkende mens. Zo toonde Jezus ons, dat zelfs de fysische dood, niet heerst over een ziel die zich in volmaakte toewijding geeft aan God. Jezus toonde ons dat de fysische dood, tegenover Gods Wil geen akelige gebeurtenis is, waar we kost wat kost tegen dienen te vechten.


Jezus toonde een vrije wil die zich volledig overgaf aan wat God voorzien had. Door vrijwillig en zonder opstandigheid zijn einde tegemoet te gaan, bleef Jezus tot de laatste dag op aarde de vertegenwoordiging van Liefde. Zelfs ten koste van zijn leven op aarde zou Jezus die LIEFDE nooit de rug gekeerd hebben. Want hij kent de Vader, en hij stelde onbeperkt vertrouwen in ZIJN Woord en aanwezigheid.


Jezus toonde ons het levende bewijs der opstanding en verkondigde dat dit iedereen gegeven wordt, die bereid is om één in Christusbewustzijn te wandelen op aarde.

Door de eerste mens, werd afstand gedaan van Gods aanduidingen. De eerste mens, hoewel geschapen als volmaakt schepsel, beschikte over de vrije wil, om al dan niet God te erkennen als Soevereine autoriteit. Hij koos er echter voor om niet naar Gods aanduidingen te leven, maar zelf te beschikken over goed en kwaad, zelf te beslissen wat deugdelijk en niet deugdelijk voor hem was. (Zie Genesis: Adam en Eva)


Hoewel God waarschuwde, dat deze keuze de dood tot gevolg zou hebben, geloofde de eerste mens dat hij eeuwig leven kon behouden, zonder God. En dit is de definitie voor de zondeval: "God niet langer te erkennen als de Soevereine autoriteit". Het is ook vanuit die houding; "God niet langer te erkennen", dat alle andere vormen van "zonde" ontstaan. Want zo gij leeft naar "geloof en liefde" om één in Christus te zijn, zult gij geen nood hebben aan de letter van de wet. Gij zult dan de verbondenheid kennen, waardoor gij vervuld van Liefde, niet anders kunt dan het goede te doen.


In Jezus, gaf God ons zijn unieke Zoon. Deze zoon had voordien altijd in Gods hemelrijk gewoond en zou ook weer aan Gods Rechterhand plaatsnemen, na het vervullen van diens aardse rol in de schepping: "Het neerplaatsen van een keerpunt, voor de mens, om uit de dood te ontsnappen en weer terug te keren naar eeuwig leven, door geloof en volgzaamheid in God en Christus door het aanvaarden van Christusbewustzijn als 'de weg, de waarheid en het leven'. "

Teneinde ZIJN Wil te volbrengen, bracht God deze Zoon door een wonder naar de schoot van een maagd, zodat hij als mens geboren kon worden. Hij kwam tot ons, zonder enige smet en heeft die volmaaktheid zijn ganse leven behouden. Ja, zelfs in zijn doodstrijd die hem door de mens werd opgelegd, wist hij die volmaaktheid te bewaren. "God vergeef het hen, ze weten niet beter".


Tijdens zijn vervulling als Messias bracht Jezus, Gods Boodschap en verduidelijkte de onlosmakelijke verbondenheid die elke ziel verkregen heeft in de godsvonk die levend maakt. Om niet uitsluitend te voldoen aan de geestelijke boodschap, maar tevens naar de denkgeest van die periode in de geschiedenis, was voor elke zonde een bloedoffer nodig opdat vergiffenis geschonken kon worden.


In diezelfde denkgeest, kon uitsluitend het bloed van een volmaakte Godsmens voldoen om als offer te dienen voor de erfzonde van de hele mensheid, en om de weg te openen naar verlossing en éénwording in Christus. Tevens opdat de mens kan terugkomen naar een keuze om weer volmaakt te worden en in eenheid tot Christus als een Christusbewustzijn te ontwaken, naar Gods onderricht.


Doordat Jezus, als mens, God trouw bleef tot in de aardse dood, bewees hij dat de zonde van Adam, geen fout in de schepping was, maar dat een mens er zelf voor kiezen kan, om wel of niet volmaakte godvruchtige toewijding aan de dag te blijven leggen. Zijn komst en offerdood, toonden de onlosmakelijke wet van "oorzaak en gevolg", bezegelde Gods verbond om de mens tot volmaaktheid te brengen en legde een kruispunt neer, opdat iedere ziel naar vrije wil, door Christus, kan weerkeren tot God.


Terwijl de eerste mens, toonde wat het betekent er voor te kiezen om de vrije wil, los van God te gebruiken; "de fysische dood",

toonde Jezus wat het betekent om er voor te kiezen de vrije wil, te gebruiken naar Gods Wil; "de opstanding / Het eeuwige leven".


Bovendien, was het Gods voornemen dat door de aardse dood "van hem die HIJ Zijn Zoon noemde", de Messias, het volmaakte menselijke offer verschaft zou worden, dat nodig was om te tonen hoe de keuze van de eerste mens weer hersteld kan worden.


Ter verwezenlijking van Gods oorspronkelijke voornemen, om de mens in een paradijselijke omgeving te brengen, allen één in Christus, en als blijk van Zijn onnoemelijke Liefde voor de mensheid schonk Hij de wereld dit keerpunt in Christus, opdat miljarden, die geloof uitoefenen, zich dit eeuwige leven weer kunnen herinneren en aantrekken.


De vrije wil, om er voor te kiezen, met of zonder God te bepalen wat goed en niet goed is, heeft geen eeuwig bestaan gekregen.


Omdat God sprak over "Zijn Dag" waar Zijn tussenkomst een einde zal stellen aan alle kwaad, is het ZIJN Liefde dat een keerpunt geplaatst heeft dat dienen kan tot redding van elke ziel. Dat keerpunt noemt "het offer dat dient tot afkoopsom van alle zonden". Bekijken we dit in de letterlijke zin, van bloed en dood, dan wordt het moeilijk om de "offerrol" te zien, maar bekijken we dit vanuit het geestelijke standpunt en in de totaliteit zoals Gods Plan gekend is, dan zal Gods Licht u omringen en inzicht groeien tot volmaakte kennis om in Christus op te staan.


We zijn dan ook op een tijdspunt gekomen, waar de keuze om "af te wachten" wat komen zal, veel meer betekent dan "de verwachting". Het betekent tevens, dat ons een belangrijke vraag gesteld wordt: "Zijt gij bereid om de godsvonk die in de kern van uw bestaan ligt, te laten spreken in uw ziel, in uw denken en voelen? Zijt gij bereid om Christus te aanvaarden als de Koning van uw hart en de Heilige Geest uit te nodigen om rechtstreeks uit God onderricht te ontvangen? Zijt gij bereid om Gods Dag te verwelkomen als de dag waar alle kwaad wordt weggenomen en waar de blinde pacht op waarheid niet langer zal bestaan?"


Besef dan ook, dat de mens de verantwoordelijkheid draagt voor de wijze waarop de vrijheid van keuze gedragen wordt.


Zeg niet: "Ja, maar Jezus was dan ook geen gewoon mens, wat hij toonde kunnen wij als gewone mens niet doen.", want zo gij geloof stelt in God, zo gij geloof stelt in Christus en de betekenis die hij vervult, dan ook in zijn woorden:

"... zult gij dezelfde wonderen doen als ik, meer nog, want ik ben bij de Vader..."


Alsook de voorzegging van God:

"En het zal gebeuren in de laatste dagen, zegt God, dat Ik mijn Geest zal uitgieten over alle mensen; uw zonen en uw dochters zullen profeteren, de jongeren onder u zullen visioenen zien en de ouderen zullen dromen dromen;
ja, over mijn
dienaren en mijn dienaressen zal Ik in die dagen mijn Geest uitgieten, en zij zullen profeteren.
Ik zal
wonderen verrichten aan de hemel boven en tekenen op de aarde beneden: bloed en vuur en walmende rook.
De zon zal veranderen in duisternis en de maan in bloed, voordat de dag van de Heer komt, de grote en stralende dag.
Dan zal het gebeuren dat ieder die de naam van de Heer aanroept, gered zal worden."


( Wie horen wil, zal begrijpen dat het verschil tussen "wonderen" en "tekenen" het verschil legt dat in Gods Licht zichtbaar wordt.)


Niemand kan zich goddelijk aangesteld noemen, tenzij gehoorzaam te zijn aan God en Christus.

Wie dus, eerst aandacht geeft aan het behoud van gewoonten en tradities die ontstaan zijn uit menselijk denken, boven de aanduidingen die Gods Woord geven, kan zich moeilijk als door God geïnspireerd noemen. Dit is de eerste aanduiding die God gaf, en ook door Gods Levende Woord aan de mens werd aangereikt. Want Ik zeg jullie: als jullie gerechtigheid niet méér betekent dan die van de schriftgeleerden en Farizeeën, zul je het koninkrijk der hemelen zeker niet binnengaan.


Met andere woorden; elke uitspraak, die anders klinkt dan aangegeven in Gods Woord, is een wegwijzer, die niet naar Christusbewustzijn leidt, zelfs al beweert men in God en Christus geloof te stellen. "Geloof en Liefde" tonen zich aan de vruchten die iemand draagt, en wie die vruchten draagt zal in de eerste plaats zijn mening toetsen aan Gods Woord en niet aan diens ego, of aan wat hem aangeleerd werd en nog minder aan wat hem op dat moment het beste uitkomt.


Hij, die in elke situatie vanuit het hart kan zeggen: "Niet mijn wil maar UW Wil geschiedde, Vader", omwille van vertrouwen en geloof in de absolute juistheid van Gods besluiten, zal gekend worden als één in Christus, als een kind Gods.

En dat is wat de rol van Jezus betekende, in de periode van onze aardse geschiedenis, het neerleggen van dit keerpunt waarop Gods Verbond bezegeld werd in een aanreiking naar elke levende ziel.


Laat ons het goede voornemen ontwikkelen, om die eenheid in Christus, die reeds in de godsvonk ligt waaruit we bestaan, ten volle voedsel te gunnen uit Gods Geest en/of naar Gods Woord. Laat ons het voornemen ontwikkelen, om als broeders en zusters in Christus op aarde te wandelen, delen en spreken, opdat de schare; die "grote schare" mag worden, waarover sprake in Gods Woord, met betrekking tot ZIJN Dag.


Afsluiter en bezinningstekst:

( Uit wijsheid van Jezus Sirach 2:7-18 )
[7] Jij die de Heer vreest, verwacht zijn erbarmen en wijk niet af van de weg: je zou kunnen vallen.
[8] Jij die de Heer vreest, vertrouw op Hem en je loon blijft zeker niet uit.
[9] Jij die de Heer vreest, hoop op het goede, op eeuwige blijdschap en medelijden.
[10] Richt je ogen op de generaties van vroeger en zie: is er iemand geweest die op de Heer vertrouwde en beschaamd werd? Heeft er iemand in de vrees voor Hem volhard die in de steek gelaten werd? Heeft iemand Hem aangeroepen zonder verhoord te worden?
[11] Want de Heer is barmhartig en genadig. Hij vergeeft de zonden en redt op het ogenblik van de onderdrukking.


[12] Wee de laffe harten en de krachteloze handen en de zondaar die twee wegen bewandelt!
[13]
Wee het krachteloze hart: omdat het geen vertrouwen heeft, daarom wordt het niet beschermd.
[14] Wee degene die de volharding heeft verloren! Wat zul je doen wanneer de Heer verantwoording komt eisen?
[15] Wie de Heer vrezen zijn
niet ongehoorzaam aan ZIJN Woorden. Wie Hem liefhebben volgen zijn wegen.
[16] Wie de Heer vrezen, zoeken
ZIJN welbehagen; wie Hem liefhebben zijn vol van de Wet.
[17] Wie de Heer vrezen houden hun hart bereid en vernederen zich voor Hem.
[18] Laat ons maar in de handen van de Heer vallen en niet in de handen van de mensen, want zoals zijn grootheid is, zo is ook zijn medelijden.


Laat ons de hele dag door, drinken van Jezus' bloed, door de Liefde van Christus uit te stralen.

Laat ons de hele dag door, eten van Jezus' vlees, door onderricht te ontvangen, rechtstreeks uit Gods Geest.


Vrede en vreugde, komen uit Gods Geest.
Wentel u in Gods licht en laat u niet misleiden door de illusie van de duisternis.
Laten wij dus nastreven wat de vrede en de opbouw van onze verbondenheid in Christus bevordert.


Kijk elkaar in de ogen, en zie Gods Licht. Kunt gij zeggen, ik zie God doorheen mijn naasten, dan hebt gij Christus gezien en hem aanvaard als de Koning van uw Hart.


Voor afsluitend gebed / bezinning, zie vorige middagdienst…


Genegen groetjes in de zege van Gods Licht,

leeuwke

Middagdienst 11-09-2007