Mailgroep - [Bijbels Geïnspireerd]

Geloof en Liefde brengen Vrede.

Bijbels Geïnspireerd

Bezoek onze mailgroep.

Naar Begin-pagina (Home)

Tekst van groepsgebed deze week.

Foto-boodschappen

Overzicht van alle geplaatste gebeden

Middagdiensten

Extra publicaties

Contacteer ons

Handleidingen voor PC en Mailgroep

Regels en afspraken voor onze mailgroep

! Hulpverlening, vrijwilligerswerk, en verbroedering !

Beveilig uw PC tegen Hackers en virussen.

Middagdienst


Vriend(inn)en,


Zoals gisteren de middagdienst volgde op gesprekken en bedenkingen uit de mailgroep, betreffende "het celibaat", had ik vandaag graag aandacht gegeven aan "de biecht" en de berouwvolle zoektocht naar vergiffenis.


Met de middagdienst voor vandaag wil ik er de nadruk op leggen dat ze hoofdzakelijk gericht is naar bekleders van regeringsfuncties en machthebbers binnen de bestaande religies. Maar allicht doen we er niet verkeerd aan om de boodschappen die we vanuit Gods Woord vinden ook individueel te overdenken.


Enkele uitspraken als middaggroet:

- Gods Genadevolle Vergiffenis is niet af te kopen met uiterlijk vertoon of door toezegging des mensen, maar door berouw in het hart, geloof in Gods verlossing, en de wil om te veranderen wat herhaling van fouten en gebreken voorkomt.

- Wees niet te trots om je fout tegenover een naaste ook aan die naaste te belijden, maar wees niet zo naief om te veronderstellen dat vergiffenis een zaak is die buiten God en slachtoffer om, door een mens kan vergund worden.

- Kom eerst in het reine, met de naaste(n) die omwille van fouten of gebreken door u benadeeld werden, vooraleer de vrede te vinden in vergiffenis voor de ziel.


Middagdienst woensdag 29-08-2007:

Gods Genade geeft de mogelijkheden tot groei in Christus.


De biechtvader heeft van Godswege de opdracht om te begeleiden, te motiveren en te steunen in het vinden van de juiste houding om fouten en gebreken in Gods Licht tot vergiffenis te brengen. Daarin zal elke Godsvruchtige biechtvader die Gods Woord ter harte neemt, de vergiffenis niet in eigen mond nemen, maar deze overlaten aan God. Te biecht gaan, kan voor de ziel een waardevolle betekenis hebben, die steunt om Gods Woord ter harte te nemen en het berouw en de belijdenis te vinden, zoals God dat in ons zoekt.


Elke biechtvader die er over waakt de sleutels tot Gods Koninkrijk niet weg te nemen van hen die ze zoeken, zal de woorden uit Gods Geest gebruiken en afstand nemen van de sugestie dat uiterlijk vertoon vergiffenis kan afkopen.


In Christus, vindt iedere ziel, de weg, de waarheid en het leven, zoals God dat aanreikt. In Christus vindt iedere ziel de verkondiging van Gods Belofte tot de voleinding der schepping en het neerdalen van Gods Koninkrijk. In Christus, vindt iedere ziel de totale vrede waarin berouw en belijdenis tot fouten en gebreken Gods Genade kan vinden tot herstel en aanvaarding van Gods Woord naar een levenshouding die boven de verleidingen van het kwade staan.


( Uit Psalmen 32:5 )
[5] Toen heb ik mijn zonden bekend, niet langer mijn schuld toegedekt, ik dacht: 'Ik ga mezelf beschuldigen en mijn misstappen
aan de Heer belijden', en zonder uitstel hebt U al mijn schulden en al mijn zonden vergeven.


( Uit Jeremia 44:10 )
[10] Tot op de dag van vandaag heeft niemand berouw, niemand vreest Mij
of leeft volgens de wet en de voorschriften die IK u en uw voorvaderen gegeven heb.


Wie steunt op de wet, en de Geest verwerpt tot het ontwaken in Christus, ontloopt de mogelijkheden die in Christus gelegd werden om tot vergiffenis te komen, want zoals gesteld door Jeremia is het duidelijk dat de halsstarrigheid der mensen hen ervan weerhoud om Gods Woord werkelijk in het hart te leggen. Onze lippen beweren zaken, die door onze daden en gewoonten worden tegengesproken. We dienen dan ook te beseffen dat geen mens heilig is, geen mens zonder fouten is en geen mens de volmaaktheid van Christus draagt tenzij Gods Woord ten volle te manifesteren en de eenheid in Christus te aanvaarden tot vervolmaking van de ziel en tot ontvankelijkheid voor Gods Koninkrijk.


Met andere woorden; "Wie zegt te geloven, maar langs alle kanten argumenteert om Gods Woord om te buigen of te veronderstellen dat we het niet zo nauw hoeven te nemen met ZIJN woord", heeft geen geloof en weet niet tot aanvaarding te komen van de stof die God aanreikt.

Gods Liefde, is een genade die we onverdiend ontvangen. Ondanks onze onvolmaaktheid is het Gods Liefde die ons in Christus wenst te behouden en ons de tijd gunt om te geworden als de engelen. De Liefde van onze Vader berekent zich niet op onze fouten, maar zijn Liefde reikt alle stof aan, die we nodig hebben om fouten en gebreken uit ons weg te branden, opdat we behouden zullen zijn in Christus.


( Uit Jeremia 31:18-19 )
[18] Ik hoor Efraïm steeds klagen: "U hebt mij geslagen om mij als een wilde stier te temmen. Breng mij nu terug, heer,
U bent toch mijn God.
[19] Ik ben nu bekeerd en heb berouw; ik ben tot bezinning gekomen en sla mij op de borst. Ik sta diep beschaamd en ga gebukt onder de zonden van mijn jeugd."

Biechten en berouw tonen, is in de eerste plaats een eigenschap die van hart en geest aan God gericht wordt, wil ze beantwoording tot vergiffenis vinden.

We kunnen bij een biechtvader heel waardevol tot hulp en steun komen om hierin begeleiding te vinden, maar waakt er over dat gij niet te biechten gaat omwille van de goedkeuring van mensen.

Als berisping, tot de biecht die louter de uiterlijke verzuchting volgt, verwijs ik naar:

( Uit Lucas 18:11-14 )
[11] De farizeeër ging daar staan en sprak in zijn gebed over zichzelf: "God, ik dank U dat ik niet ben zoals de andere mensen, hebzuchtig, onrechtvaardig en overspelig, of zoals die tollenaar daar!
[12] Ik vast tweemaal per week en geef een tiende weg van al mijn inkomsten."
[13] De tollenaar daarentegen, die op een afstand bleef staan, durfde zelfs zijn ogen niet naar de hemel op te slaan. Hij sloeg zich vol berouw op de borst en zei: "
O God, genade voor een arme zondaar!"
[14] Ik verzeker jullie dat deze man gerechtvaardigd naar huis ging, en de ander niet. Want ieder die zich verheft zal vernederd worden, maar wie zich vernedert zal verheven worden.'


Want niet alleen het oordeel of de hoogmoedige verheffing die een mens zou aannemen brengt het mislopen van Gods Genade mee. Ook de uiterlijke schijn voor berouw, die niet vanuit hart en geest tot God gericht wordt om in daden en gedachten aangepast te worden zal door God niet als rechtvaardig ontvangen worden.

Wat betekent berouw, als we Gods Woord niet ter harte nemen, als we naar menselijk denken eigen regels, gewoonten en normen zoeken, die niet langer stroken met Gods Woord? (Nota: Laat onderstaande berisping van God aan Jeremia niet dienen tot het aanpassen van het schoentje, tenzij het schoentje past.)


( Uit Jeremia 8:7-10 )

[7] Zelfs de ooievaar kent zijn tijd, de tortel, de zwaluw en de reiger hebben een vaste tijd voor hun grote vlucht; maar mijn volk weet niet wat de heer wil.
[8] Hoe durft u te zeggen dat u de wijsheid bezit en de Wet van de heer hebt, terwijl de leugenachtige pen van de schrijvers die Wet heeft
vervalst!
[9] Beschaamd staan de wijzen, verbijsterd zijn zij en verslagen. Ze hebben
het woord van de heer geminacht; wat voor wijsheid hebben ze dan?
[10] Daarom geef Ik hun vrouwen aan anderen, hun akkers aan nieuwe meesters. Want iedereen, groot en klein, zoekt zijn eigen voordeel;
profeten en priesters, allemaal bedriegen ze.


Laat ons de hele dag door, drinken van Jezus' bloed, door de Liefde van Christus uit te stralen.

Laat ons de hele dag door, eten van Jezus' vlees, door onderricht te ontvangen, rechtstreeks uit Gods Geest.


Vrede en vreugde, komen uit Gods Geest.
Wentel u in Gods licht en laat u niet misleiden door de illusie van de duisternis.
Laten wij dus nastreven wat de vrede en de opbouw van onze verbondenheid in Christus bevordert.


Kijk elkaar in de ogen, en zie Gods Licht. Kunt gij zeggen, ik zie God doorheen mijn naasten, dan hebt gij Christus gezien en hem aanvaard als de Koning van uw Hart.


'Vader, leidt ons in Christus, opdat we uw Liefde in volle besef ervaren, zoals Christus één is met Uw Liefde.


We bidden tot U, Vader, omdat we willen tonen, geloof te hechten aan het onderwijs dat Christus ons brengt en om te tonen dat we niet zoeken naar vertroosting van onze trots of behoud van onze gewoonten, tradities en verlangens, maar zoeken naar de kracht van Uw Geest; de enige vertroosting die ons in hart en ziel de ervaring geeft één te zijn met Christus en ons doet wandelen in "Geloof en Liefde".


We noemen U Vader, omdat U in elke van uw kinderen Uw Godsvonk gelegd heeft. Veel in Uw schepping is voor de mens onduidelijk, en zo zijn er raadsels tot bittere raadsels waar we geen weg mee weten. Toch zijn voor ons de tekenen van Uw liefdevolle aanwezigheid sterker dan de tekenen die mensen omwille van de illusie, vermelden als "ten hemel schreiende verborgenheid". Daarom blijven we U "Vader" noemen. Aan Uw Majesteit voelen we ons klein en nietig. We beseffen dat U niet Vader bent voor enkelingen, maar Schepper van alle leven bent. Daarom ook dat we ons dit steeds ter herinnering roepen wanneer we U Vader noemen.


Leer ons begrip te tonen voor de kracht van Uw Woord. Leer ons inzicht te vormen, voor de betekenis van Uw Woord en Vader, leidt ons met Uw Heilige geest, opdat we ,naar Geloof en Liefde wandelen in eenheid tot Christus. Niet voor behoud van eigen leven, maar opdat de mens "Geloof en Liefde" als een deelbaar werkwoord zou benutten, zoals Christus brood en vis deelbaar maakte.

Zodat onze daden, gedachten en woorden een uitnodiging mogen zijn voor alle mensen op aarde om zich uitgenodigd te weten in "Geloof en Liefde" en te groeien tot een Christusbewustzijn: Uw licht.


Amen.


Genegen groetjes in de zege van Gods Licht,

leeuwke

Middagdienst 29-08-2007