Mailgroep - [Bijbels Geïnspireerd]

Geloof en Liefde brengen Vrede.

Bijbels Geïnspireerd

Bezoek onze mailgroep.

Naar Begin-pagina (Home)

Tekst van groepsgebed deze week.

Foto-boodschappen

Overzicht van alle geplaatste gebeden

Middagdiensten

Extra publicaties

Contacteer ons

Handleidingen voor PC en Mailgroep

Regels en afspraken voor onze mailgroep

! Hulpverlening, vrijwilligerswerk, en verbroedering !

Beveilig uw PC tegen Hackers en virussen.

Enkele uitspraken als middaggroet:

- In het zoeken naar "waarom", geeft het antwoord vaak meer vragen dan de voldoening van begrip.

- Als God zegt; "Ga, bevolk deze aarde en wordt tot velen" (Genesis 1:27-28) , en zelfs voor priesters huwelijksvoorwaarden voorziet ( Leviticus 21:3-4 / 7-9 ) Voorschriften voor de priesters, dan is het moeilijk begrijpen waarom de mens het celibatair leven als regel maakt in het priesterschap.

- Niet seksualiteit als vrucht van het huwelijk, maar de immorele seksuele omgang waar het als een te vervullen verlangen leeft, is wat zich tot zonde maakt.


Middagdienst dinsdag 28-08-2007:

Niet de vruchten die God aanreikt, maar de manier waarop de mens ze tot zich neemt bepalen de zonde.


Als Christus aan de duivel antwoord: "Er staat geschreven: De mens zal niet leven van brood alleen, maar van ieder woord dat uit de mond van God komt.", lijkt het me in onze geloofsbelevenis een voorwaarde om Gods Woord ook als allesomvattend te beschouwen en meer nog: als leidinggevend.


We kunnen onmogelijk stellen dat de bedenkingen der mensen waarden hebben die Gods Woord overstemmen.
Als we zeggen; te geloven in God, in Christus als Zijn Zoon en te leven naar ZIJN Woord, dienen we de discipline te behouden om het menselijke denken te onderwerpen aan Gods Woord.


Ten tijde van verschillende Koningen uit de geschiedenis werd meermaals de hele regering en bevolking aangezet om de levenshouding te wijzigen naar aanleiding van de studie die ze in Gods Woord deden. Men stelde vast dat regels en gewoonten niet overeenstemden met Gods Woord, en Godsvruchtige koningen herkenden de openbaring die zulke studie hen bracht. Ze aarzelden niet om de onjuiste regels en gewoonten onmiddellijk aan te passen naar Gods Woord.

Willen wij (mensen in de huidige tijd), als ware kinderen Gods gekend worden, dan lijkt het me voornaam dat we de wil zoeken om met hart en ziel te luisteren naar de leringen die Christus bracht en de aanduidingen die we in Gods Woord terugvinden.

Zo zijn we in staat om kinderen Gods te worden, en dienaren van De Geest te zijn en niet uitsluitend van de letter, want Gods Geest woont bij iedereen die Gods Woord in het hart gegrift heeft.


Laat ons er over waken, dat we er niet toe verleid worden om over bepaalde thema's te zeggen dat Gods Woord genegeerd kan worden of dat de Bijbel er naast zou zitten.


( Uit Genesis 1:27-28 )
[27] En God schiep de mens als zijn beeld; als het beeld van God schiep Hij hem; mannelijk en vrouwelijk schiep Hij hen.
[28] God zegende hen, en God sprak tot hen: 'Wees vruchtbaar en word talrijk;
bevolk de aarde en onderwerp haar; heers over de vissen van de zee, over de vogels van de lucht, en over al het gedierte dat over de grond kruipt.'

In "bevolk de aarde" krijgen we een eerste aanduiding, dat God het wel meende met zijn uitspraak "En zie het is Goed..." Het was goed, dat de voortplanting zoals ze voorzien werd dient om als vrucht van het huwelijk te zorgen voor nageslacht.


( Uit Leviticus 21:3-4 / 7-9 ) Voorschriften voor de priesters.
[3]
Hij mag zich ook verontreinigen aan een ongehuwde zuster, die hem nog na staat, omdat zij niet met een man geweest is.
[4] Maar zodra zij gehuwd is, mag hij zich niet aan haar verontreinigen en zich niet ontwijden.

[7] Zij mogen niet huwen met een publieke vrouw, met een vrouw die onteerd is, of met een vrouw die door haar man verstoten is. Want de priester is heilig voor zijn God.
[8] U moet hem dan ook als heilig beschouwen, want hij draagt de spijs van uw God op. Hij moet heilig voor u zijn, want Ik, de heer, die u heiligt, ben heilig.
[9] De dochter van een priester, die zich door ontucht onteert, onteert haar vader; zij moet worden verbrand.

Met andere woorden, als in Gods aanduidingen gesproken wordt over de kinderen van een priester, lijkt het me duidelijk dat God ook voor preisters het huwelijk niet heeft uitgesloten. ( Verder in middagdienst, naar woorden van Christus verduidelijking naar het waarom.)


( Uit 1 Kronieken 25:5 ) Over het nageslacht van een voorganger ten tijde van Koning David.
[5] Zij waren allemaal zonen van Heman, de ziener van de koning; God had aan Heman beloofd dat Hij zijn hoorn zou verheffen en daarom had Hij hem veertien zonen en drie dochters gegeven.

Als God zonen schenkt aan een dienaar Gods, lijkt het me ontegensprekelijk dat God het huwelijk bij regel niet afkeurt voor ZIJN priesters.


( Uit Ezechiël 44:22 ) De priesters en de Levieten.

[21] De priesters mogen geen wijn gedronken hebben als ze het binnenplein betreden.
[22] Ze mogen niet huwen met een weduwe of een gescheiden vrouw,
maar alleen met een nog niet gehuwd Israëlitisch meisje of met de weduwe van een priester.
[23] Ze moeten mijn volk het onderscheid leren tussen heilig en profaan, tussen rein en onrein.

Zo moeten ze dus het onderscheid leren: "Niet door een verplicht celibaat, maar door zich te houden aan de voorwaarden, zoals aangegeven door God." Allicht blijft de keuze om niet te huwen ook binnen die vrijheid vallen en zal aan de dienstbaarheid tot God zonder huwelijk meer aandacht gegeven kunnen worden dan binnen het huwelijk.


( Uit Matteüs 19:10-12)
[10] Zijn leerlingen zeiden Hem: 'Als het zo is tussen man en vrouw, is het beter om niet te trouwen.'
[11] Maar Hij zei: 'Niet allen begrijpen dat woord, alleen zij aan wie het gegeven is.
[12] Want er zijn eunuchen die zo uit de moederschoot geboren zijn, en er zijn eunuchen die door de mensen zo gemaakt zijn, en er zijn eunuchen die zichzelf zo gemaakt hebben omwille van het koninkrijk der hemelen. Wie dat kan, moet het begrijpen.'
In sommige vertalingen, wordt het woord dat hier vertaald werd met "eunuchen" vertaald met "mensen die niet huwen."

Paulus geeft extra aandacht aan deze uitspraak, in zijn brief aan de Korinthiërs en duidt er op, dat het leven als eenling een gave is, waar zowel priesters als niet-geestelijken de vrijheid van keuze dienen te genieten.
Als de mens die keuze door een regel ontneemt wordt niet langer gevolgd aan Gods Woord. Men creëert dan voor ieder die zich geroepen voelt om als priester te leven, de verplichting om het celibaat te houden.


( Uit 1 Korinthiërs 7:8-9 )
[8] Tegen de ongehuwden en weduwen zeg ik: het is goed voor hen als zij blijven zoals ik.
[9] Maar als zij zich niet kunnen beheersen, laten zij dan trouwen. Het is beter te trouwen dan te branden.

Paulus schrijft in zijn brief aan de Korinthiërs onder meer over het gevoelige onderwerp of het huwelijk al dan niet een keuze is waar ook priesters vrij in zijn. Hij schrijft over dit onderwerp in navolging tot de aanduidingen zoals ook Christus die aan zijn Apostelen aanreikt.
"Het is beter te huwen dan te branden" heeft voornamelijk haar oorsprong omdat anders de satan van het gebrek aan zelfbeheersing gebruik zou kunnen maken om te verleiden. De geschiedenis der mensen heeft de juistheid hiervan ook duidelijk bewezen.


Me dunkt dat we er beter aan doen om Gods Woord te doorgronden en consequent te zijn in het stellen van vragen, dan de menselijke regelgeving zo maar voor waar te nemen. Gods Woord is duidelijk en alomvattend. We stellen ons misschien beter de vraag, waarom de mens tot verschillende regels en gewoonten komt om een werkelijk antwoord te vinden. De motivatie voor bepaalde regels en gewoonten liggen voor verschillende punten in een heel verrassend en verontrustend gebied.


Verschillende profeten uit het verleden gaven ons meermaals waarschuwingen over de gevolgen om van Gods Woord af te wijken, maar de mens is vaak te trots, te koppig of te gemakzuchtig om dat wat niet naar Gods Woord volgt aan te passen.


Laat ons de raad van Christus maar niet in de wind slaan. We hebben nog veel werk om in eigen keuken de gerechten naar Gods Menu te brengen, dat de waarschuwingen die we als gelovige aan niet-gelovigen geven wel eens net zo veel betrekking op ons zou kunnen hebben als op de niet-gelovigen. Tenslotte kan van een niet-gelovige gezegd worden; "Vergeef het hen Vader, ze weten niet beter." Een argument waar Godsvruchtige mensen zich absoluut niet achter kunnen schuilen.


Laat ons er over waken, dat we er niet toe verleid worden om over bepaalde thema's te zeggen dat Gods Woord genegeerd kan worden of dat de Bijbel er naast zou zitten.


Laat ons de hele dag door, drinken van Jezus' bloed, door de Liefde van Christus uit te stralen.

Laat ons de hele dag door, eten van Jezus' vlees, door onderricht te ontvangen, rechtstreeks uit Gods Geest.


Vrede en vreugde, komen uit Gods Geest.
Wentel u in Gods licht en laat u niet misleiden door de illusie van de duisternis.
Laten wij dus nastreven wat de vrede en de opbouw van onze verbondenheid in Christus bevordert.


Kijk elkaar in de ogen, en zie Gods Licht. Kunt gij zeggen, ik zie God doorheen mijn naasten, dan hebt gij Christus gezien en hem aanvaard als de Koning van uw Hart.


'Vader, leidt ons in Christus, opdat we uw Liefde in volle besef ervaren, zoals Christus één is met Uw Liefde.


We bidden tot U, Vader, omdat we willen tonen, geloof te hechten aan het onderwijs dat Christus ons brengt en om te tonen dat we niet zoeken naar vertroosting van onze trots of behoud van onze gewoonten, tradities en verlangens, maar zoeken naar de kracht van Uw Geest; de enige vertroosting die ons in hart en ziel de ervaring geeft één te zijn met Christus en ons doet wandelen in "Geloof en Liefde".


We noemen U Vader, omdat U in elke van uw kinderen Uw Godsvonk gelegd heeft. Veel in Uw schepping is voor de mens onduidelijk, en zo zijn er raadsels tot bittere raadsels waar we geen weg mee weten. Toch zijn voor ons de tekenen van Uw liefdevolle aanwezigheid sterker dan de tekenen die mensen omwille van de illusie, vermelden als "ten hemel schreiende verborgenheid". Daarom blijven we U "Vader" noemen. Aan Uw Majesteit voelen we ons klein en nietig. We beseffen dat U niet Vader bent voor enkelingen, maar Schepper van alle leven bent. Daarom ook dat we ons dit steeds ter herinnering roepen wanneer we U Vader noemen.


Leer ons begrip te tonen voor de kracht van Uw Woord. Leer ons inzicht te vormen, voor de betekenis van Uw Woord en Vader, leidt ons met Uw Heilige geest, opdat we ,naar Geloof en Liefde wandelen in eenheid tot Christus. Niet voor behoud van eigen leven, maar opdat de mens "Geloof en Liefde" als een deelbaar werkwoord zou benutten, zoals Christus brood en vis deelbaar maakte.

Zodat onze daden, gedachten en woorden een uitnodiging mogen zijn voor alle mensen op aarde om zich uitgenodigd te weten in "Geloof en Liefde" en te groeien tot een Christusbewustzijn: Uw licht.


Amen.   Genegen groetjes, leeuwke

Middagdienst 28-08-2007