Mailgroep - [Bijbels Geïnspireerd]

Geloof en Liefde brengen Vrede.

Bijbels Geïnspireerd

Bezoek onze mailgroep.

Naar Begin-pagina (Home)

Tekst van groepsgebed deze week.

Foto-boodschappen

Overzicht van alle geplaatste gebeden

Middagdiensten

Extra publicaties

Contacteer ons

Handleidingen voor PC en Mailgroep

Regels en afspraken voor onze mailgroep

! Hulpverlening, vrijwilligerswerk, en verbroedering !

Beveilig uw PC tegen Hackers en virussen.

Wat is de levensleer opdat God mij welgevallig is?

Vriend(inn)en,


Ik lees: "Is er een levensleer voor een leven om God zo te behagen dat hij mij welgevallig blijft."


Ik wil danken voor het aanreiken van deze diepe en wijze vraag. Ze geeft reeds veel meer wijsheid weer, dan een antwoord kan aanvullen.


Onderstaande stof deel ik U uit Gods Geest. Ik spreek niet naar denken, ik spreek niet naar mijn noch uw mond.


Ik had heel graag begonnen met de bevestiging, dat Gods Genade en Gods Liefde geen verdienste is, maar een onverdiende Goedheid die God ons schenkt.


Dit betekent allicht niet dat we als mens kunnen doen en laten wat we willen, want in Gods Goedheid is allicht ook vanuit Zijn Liefde voor ons (om te geworden als engelen), de wet van "oorzaak en gevolg" in de aardse materie ingeweven.

Het hele doel van de materie en alle mogelijkheden en beperkingen die er gelden, schuilt in Gods Vraag aan ons, om te geworden als de engelen in Zijn Koninkrijk.


In de aardse omgeving waar we een leven geschonken kregen in vlees en bloed, is God de bron van alle voorspoed, Hij is de schenker van de Genade die ons ten beurt valt, en die Genade kan alleen afwezig lijken, als we in Zijn Liefdevolle omgeving oorzaken neerleggen die vragen om ervaringen die we als onaangenaam beschouwen. Maar Zijn Liefde is iets dat ons dus nooit ontbreekt, alleen springen wij er als mens niet altijd even verstandig mee om. Als wij keuzes maken, die niet in "Liefde" liggen, dan leggen we een keuze die op een bepaalde verhouding liefdeloos is en dus om overeenkomstige oorzaken vraagt, willen we tot inzicht komen.


Vandaar ook de oproep die Gods Woord doet en zoals Jezus, Gods Levende Woord ons steeds voorhield: "Wandel in Geloof en Liefde", want dat zijn de belangrijkste geboden, waarvan Liefde de eerste.

Omdat;

- wie in "Geloof en Liefde" wandelt altijd zal betrachten om het goede te doen.

- iemand die in ware Liefde wandelt, is niet in staat om liefdeloze keuzes te maken en is dus niet in staat om kwaad te doen.


Betekent dit dat je zo maar op een vingerknip zonder fouten en gebreken kan zijn? Nee allicht niet. Het vraagt volharding en vooral een sterk vertrouwen in God en in dat wat God aanreikt. Het vraagt "geloof" in ZIJN soevereine autoriteit, waar we erkennen, dat Zijn Wil, de enige Wil is die absolute rechtvaardigheid inhoudt en absolute Liefde inhoudt. Dat betekent allicht ook de verantwoordelijkheid voor onze keuzes te willen dragen, ook al zijn die keuzes of beslissingen al eens fout met betrekking tot "het geworden zoals de engelen".


Als wij onze opstandigheid bij tegenspoed willen loslaten, en de schuld niet langer in Gods schoenen schuiven, zou het inzicht in ons denken en voelen er al heel anders uit zien. We zouden dan begrijpen, dat tegenspoed GEEN straf van God is, maar het beloop van de wet in "oorzaak en gevolg". We zouden dan tevens begrijpen dat "oorzaak en gevolg" zowel naar de individuele keuzes als naar de collectieve keuzes luister. We zouden dan begrijpen, wat die verbondenheid tot alle leven "betekent". We zouden dan begrijpen, wat één zijn in Christus betekent. We zouden dan begrijpen, dat die kosmische wet; "oorzaak en gevolg" één van de mooiste geschenken is, die God ons aanreikt.


Deze omgeving van materie en biologie is ons geschonken opdat we een groeiproces kunnen doorlopen, om aan een hoger tempo het belang van "geloof en liefde" te ontdekken, dan wanneer we dat louter in geestelijk leven zouden moeten doorgronden.


Als geestelijk leven, komen tot inzicht, zonder de realistische ervaringen in vlees en bloed, zou te vergelijken zijn met "leren zwemmen uit een schriftelijke cursus". We zouden het dan wel kennen, maar alle inzicht zou ontbreken en we zouden niet kunnen zwemmen.


Vandaar ook de aanduiding: "Wat is kennis zonder inzicht?" en hier wordt met "inzicht" niet gewezen naar "ervaring". Ervaring is er slechts een heel klein onderdeel van. Want als we enkel over ervaring spreken, dan komt een andere aanduiding: "Wat is ervaring, als ze geen groeien brengt?"


( Uit Matteüs 6:19-34 )
[19] Verzamel geen schatten op aarde, waar mot of houtworm ze aantast, en waar dieven inbreken om ze te stelen.
[20] Maar verzamel schatten in de hemel, waar mot noch houtworm ze aantasten, en waar geen dieven inbreken om ze te stelen.
[21] Want waar je schat is, daar zal ook je hart zijn.
[22] De lamp van het lichaam is het oog. Dus als je oog helder is, zal heel je lichaam verlicht zijn.
[23] Maar als je oog slecht is, zal heel je lichaam duister zijn. Als nu binnenin je het licht duisternis is, hoe erg zal dan de duisternis zijn!
[24] Niemand kan twee heren dienen. Want hij zal de een verfoeien en van de ander houden, of zich hechten aan de eerste en de ander verachten. Je kunt God en de geldduivel* niet tegelijk dienen.
[25] Daarom zeg Ik jullie: maak je niet bezorgd over wat je zult eten of drinken om in leven te blijven, en ook niet over de kleding voor je lichaam. Is het leven niet meer dan het eten, en het lichaam niet meer dan de kleding?
[26] Kijk naar de vogels van de hemel: ze zaaien niet en maaien niet en oogsten niet, je hemelse Vader voedt ze. Zijn jullie niet meer waard dan vogels?
[27] Wie van jullie kan met al zijn zorgen een el toevoegen aan zijn leven?
[28] En wat maak je je bezorgd over je kleren? Leer van de lelies op het veld hoe ze groeien. Ze werken niet, ze spinnen niet.
[29] Maar Ik zeg jullie: zelfs Salomo met al zijn pracht en praal ging niet gekleed als een van hen.
[30] Als God nu het gras op het veld, dat er vandaag staat en morgen in de oven wordt gegooid, zo kleedt, hoeveel te meer kleedt Hij dan jullie, kleingelovigen?
[31] Vraag je dus niet bezorgd af: Wat zullen we eten? Wat zullen we drinken? Wat zullen we aantrekken?
[32] Want naar dat alles zijn de heidenen op zoek. Jullie hemelse Vader weet wel dat je dat allemaal nodig hebt.
[33] Zoek eerst het koninkrijk van God en zijn gerechtigheid, dan krijg je dat alles erbij.
[34] Maak je dus niet bezorgd over de dag van morgen, want de dag van morgen zal zich wel bezorgd maken over zichzelf. Iedere dag heeft genoeg aan zijn eigen kwaad.


Of anders gezegd:

De vraag werd in andere woorden ooit aan Jezus gesteld.


( Uit Matteüs 19:16-26 )
[16] Toen kwam er iemand naar Hem toe die zei: 'Meester, wat voor goeds moet ik doen om het eeuwig leven te krijgen?'
[17] Maar Hij zei: 'Waarom stelt u Mij die vraag over het goede? Eén is er goed. Als u het leven wilt binnengaan, houd u dan aan de geboden.'
[18] 'Welke?', vroeg hij. Jezus zei daarop: 'Niet doden, geen echtbreuk plegen, niet stelen, niet vals getuigen,
[19] uw vader en uw moeder eren, en uw naaste beminnen als uzelf.'
[20] De jongeman antwoordde Hem: 'Aan dat alles heb ik mij gehouden. Wat ontbreekt mij nog?'
[21] Jezus zei: 'Als u onverdeeld goed wilt zijn, ga dan uw bezit verkopen en geef het aan de armen, en u zult een schat hebben in de hemel. Kom dan terug om Mij te volgen.'
[22] Toen de jongeman dat woord hoorde, ging hij verdrietig weg, want hij had veel bezittingen.
[23] Tegen zijn leerlingen zei Jezus: 'Ik verzeker jullie, voor een rijke is het moeilijk het koninkrijk der hemelen binnen te gaan.
[24] Nog eens zeg Ik jullie: Een kameel komt gemakkelijker door het oog van een naald dan een rijke in het koninkrijk van God.'
[25] Toen de leerlingen dat hoorden, schrokken ze vreselijk en zeiden: 'Wie kan er dan nog gered worden?'
[26] Jezus keek hen aan en zei: 'Bij de mensen kan dat niet, maar bij God kan alles.'

Wie bij het lezen van deze bijbeltekst het gevoel heeft te moeten wenen, vraag ik om Matteüs 6:19-34 hogerop nogmaals te herlezen.

Blijf deze twee Bijbelteksten lezen, tot de tranen uit uw ogen geveegd worden, want dat is het moment waarop inzicht in uw geest éénheid maakt tussen u en Christus.


De kern van deze boodschap is: "Rijkdom en de vruchten der aarde, zijn niet zondig of foutief, maar de afhankelijkheid die je er als mens in legt, is wat u in de positie brengt om van God gescheiden te leven. Want zo gij, zonder enige vorm van wrok of misnoegdheid afstand kunt doen van alle verworvenheden die je verzameld hebt in wereldse zaken, zult gij Gods Genade ontmoeten in de voorziening die Hij je schenkt.


Het zal u aan niets ontbreken. Gij dient bereid te zijn, om alles dat je uit deze aarde ontleent terug te geven, en die bereidtheid, is wat Gods Genade zichtbaar om u heen manifesteert.


Wie nu zegt: "Een bedelaar heeft toch alles opgegeven", heeft de boodschap niet begrepen. Ween dan niet, want dat wat gij in een bedelaar toeschrijft aan "de bereidheid om alles op te geven", is niet waar die bereidheid om gaat. Het bestaan van armoede en honger naar brood, is juist een gevolg van die grote Liefdeloosheid die in deze wereld bestaat. Als Liefde in de mens op geen enkel vlak zou ontbreken, dan bestond er geen honger, geen oorlog, geen onrecht.


Zal ik ooit begrijpen, wat in bovenstaande tekst gedeeld wordt? Ja dat zal ik, zodra mijn vingers niet meer wijzen naar schuld en onschuld.

Zodra mijn vingers niet meer wijzen naar loon en straf. Zodra mijn vingers niet meer wijzen naar balken en splinters in de ogen. Zodra mijn "geloof en vertrouwen" in God onomstotelijk staat en ik mij manifesteer als één in Christus. Zodra ik dus "deze wereld kan loslaten in het besef, dat geluk en vrede niet door de uiterlijkheden rondom mij gegeven wordt, maar door de innerlijke éénwording in Christus toe te laten en ten volle te verrouwen op God.


Besluit tot antwoord op de gestelde vraag:

"Geloof en Liefde" als mantel en wapen aantrekken, in éénwording tot Christus.


Genegen groetjes,

leeuwke.